måndag 17 februari 2014

Vegopizza av det rustikare slaget - med grönkål, spenat och ugnsbakade tomater



Idag blir det pizza, och det av det lite rustikare slaget. Jag gjorde ju glutenfria tortillas ett par gånger nyligen, och jag tyckte de blev så bra att jag ville försöka mig på att använda samma deg till pizza. Det gick alldeles utmärkt. Botten blev lite grövre, och den går inte att jämföra med "vanlig" vetemjölspizza, men den blev riktigt god. Enda skillnaden jag gjorde mot de andra tortillabröden var att jag tog olivolja i stället för rapsolja och att jag använde ljust teffmjöl i stället för havremjöl.

En perfekt pizza att mumsa på en Köttfri måndag!

1 sats tortillabröd - men havremjölet utbytt mot ljust teffmjöl och rapsoljan utbytt mot olivolja

150 g färsk, repad grönkål
150 g färsk spenat
2 vitlöksklyftor
1 dl chilisås
1 boll mozarella, 125 g - eventuellt laktosfri
ugnsbakade körsbärstomater, ca 20 - 22 halvor - den här gången kryddade med hemgjort vitlökssalt och timjan
110 g lagrad riven ost - jag hade Prästost
ev valfri krydda - jag tog lite av en italiensk pizzakrydda
lite salt från kvarn
olivolja

Gör degen till pizzabotten och låt den jäsa och vila ordentligt inplastad 3 timmar.
Dela på mitten och kavla ut varje del till en tunn rundel. Lägg på två bakpapprade plåtar. Vik upp en kant runtom pizzan. Grädda båda plåtarna samtidigt i varmluftsugn, knappt 200 grader, i 5 minuter, eller en plåt i taget i vanlig ugn på ca 220 grader.

Skölj och grovhacka grönkålen, skölj och slunga spenaten, skala och flisa vitlöken.
Låt grönkålen mjukna i sin egen vätska under lock, ungefär 10 minuter. Se till att den inte blir brynt. Skulle det kännas torrt så tillsätt lite olivolja. Ta upp och låt eventuell överflödig vätska rinna av.
Fräs vitlöken lätt i lite olivolja utan att den tar färg, och lägg i spenaten. Låt den bara precis säcka ihop.

Fördela chilisåsen på de båda pizzorna, och därefter mozarellan delad i mindre bitar. Lägg på grönkål, spenat och ugnsbakade tomater. Kvarna över en aning salt och eventuell valfri krydda.
Strö över osten. Grädda pizzorna, båda på en gång i 200 graders varmluftsugn. Har du en vanlig ugn tar du en plåt i taget på ca 220 graders värme. Det tog lite drygt 10 minuter att få pizzorna klara för mig.
Smaklig spis!!













4 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut! Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Katarina! Personligen skulle jag nog säga att det var betydligt godare än det ser ut. Jag är så glad för varje dag somj blir ljusare, så det förhoppningsvis ska kunna gå att få till lite bättre foton. Kram tillbaka!

      Radera
  2. Så gott det låter med en sådan pizza! Behövs liksom inget köttalternativ! :)
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lana! Visst kan man äta gott utan kött! Ha en bra dag du också!

      Radera