söndag 9 februari 2014

Laxpanna med asiatisk touch



Idag tänkte jag bjuda på lite inspiration österifrån, som omväxling till det svenska och italienska. Jag är ingen superhejare när det handlar om asiatisk mat, men ibland får jag faktiskt till det. Den här laxpannan med spenat, ärtor och kokosgrädde och med lite sting av en ananas- och chilisås blev klart godkänd. Vi åt quinoa till, men det går förstås lika bra med ris eller varför inte nudlar av något slag.

Jag gillar att botanisera i rättvisebutiker, som Globalen här i Uppsala. De har ofta roliga kryddor och salsor från andra delar av världen, ofta med lite hetta. Där hittade jag en ananas/chilisalsa som gav extra skjuts åt min laxpanna.

Maten räcker till två riktigt hungriga eller tre lite mer måttfulla.

en rejäl klick ghi
1 tsk malen gurkmeja
½ tsk malen ingefära
1 stor eller 2 mindre vitlöksklyftor
130 - 140 g bladspenat - jag använde fryst och knappt tinad
80 g ärtor - frysta och en aning tinade
1 burk kokosmjölk - den fetare varianten och bara det hårda skiktet överst i burken
1 tsk buljongpulver - Renée Voltaires "vanliga"
1 tsk buljongpulver med citrongräs/chili - också Renée Voltaire
1 - 2 msk ananas/chilisås - eller någon annan fruktig sås med lite hetta
300 g laxfilé
vitlökssalt från kvarn

Hetta upp ghi (eller smör eller rapsolja) i en panna och fräs gurkmeja och ingefära under omrörning en kort stund.
Tillsätt skalad och flisad vitlök samt spenat och fräs någon minut ytterligare.
Ta det feta och krämiga innehållet överst i kokosmjölksburken (spar den klara vätskan till brödbak exempelvis) och rör ned det. Tillsätt också buljongpulver och ananas/chilisalsan (den större mängden om du gillar hetta) och låt alltsammans koka ihop några minuter och bli lite krämigt.
Skär laxen i kuber och tillsätt den och ärtorna. Sjud försiktigt några minuter tills laxen är precis klar. Smaka av om det behövs mer salt.

Smaklig måltid go´vänner! Ha en härlig söndag! I morgon blir det vego igen.









2 kommentarer:

  1. Gott med asiatiska smaker! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju lite insnöad på det italienska, men det är alltid kul med lite omväxling. Hoppas du haft en skön helg och är laddad för en ny vecka. Kram!

      Radera