lördag 22 juni 2013

Glutenfri festtårta med mandelbotten, sjuden äggkräm med vit choklad samt färska bär



Hoppas att alla hade en fantastisk midsommarafton igår. Vi hade en jättefin dag, varmt och soligt hela dagen ända till sena eftermiddagen, när molnen började hopa sig. Det blev både brunch och lunch ute i trädgården, men kvällens grillmiddag fann vi för gott att äta inomhus. Om inte annat för myggen som är riktigt ettriga!

Idag bjuder jag på  en riktigt festlig firartårta. Och det finns all anledning att fira! För det första är det ju midsommardagen, en anledning så god som någon. För det andra är det faktiskt så att just det här inlägget är mitt tusende. 1000! Tusen! Inte trodde jag väl när jag började att det skulle bli så många, men det är ju så kul, så jag kan ju inte sluta!! Ni får nog dras med mig ett tag till helt enkelt! Hoppas att ni vill fira med mig idag.

Tårtan är en ljuvlig skapelse med en mandelbotten, sen en sjuden kräm med ägg, citron och vit choklad, sen ett lager vispad grädde, och som kronan på verket drösvis med färska bär. Absolut inget för den som räknar varenda liten kalori med andra ord, men njutning i varenda tugga! Jag har gjort tårtan flera gånger tidigare men i lite olika variationer. Är man lite bekväm kan man ta färdig mandelmassa och röra ut med äggvitor till botten. Och ännu en bekvämvariant är att breda citroncurd i stället för äggkrämen över botten, och sedan täcka med grädde och bär.

Tårtan kan göras laktosfri med laktosfri grädde och vit veganchoklad, och helt mjölkfri med exempelvis kokosgrädde eller sojagrädde. Den choklad jag använde köpte jag i Italien, och den var helt glutenfri enligt info på förpackningen. Tårtan kan frysas in med botten och kräm och tas fram och garneras när det börjar närma sig kalasdags.

4 äggvitor från rejält stora ekologiska ägg
1 dl ljust rårörssocker
2½ dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

4 äggulor från stora ekologiska ägg
3 msk ljust rårörssocker
1 dl vispgrädde
rivet skal från en ekologisk citron
1 msk pressad citronsaft
100 g vit choklad

1½ - 2 dl vispad grädde + valfria bär och frukter efter behag
ev lite kokosflorsocker att pudra över
ev lite Limoncellolikör att droppa på botten

Blanda mandelmjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till en lös marängsmet - ungefär som lösvispad grädde.
Vänd ned marängsmeten i mjölblandningen och blanda ihop till en ganska fast smet. Blir ungefär som mjuk mandelmassa i konsistensen.
Tryck ut smeten i en bakpapprad och lätt smord bakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Grädda längst ned i ugnen på 175 grader i 14 - 15 minuter.

Vispa ihop alla ingredienser till krämen utom chokladen i en rostfri kastrull och sjud på svag värme och under ständig och flitig vispning tills krämen börjar tjockna. Ta då genast från plattan, annars blir det äggröra av alltsammans.
Bryt ned chokladen och vispa tills den smälter. Ställ krämen kallt att tjockna ytterligare.
Montera ihop tårtan. Nagga botten och droppa eventuellt på lite likör om du inte har barn eller andra som bör avstå alkohol bland gästerna. Bred krämen på botten, lägg på vispad grädde, och sen de bär och frukter du valt.

En fortsatt GLAD MIDSOMMAR önskas ni alla!














6 kommentarer:

  1. Otroligt god tårta! Smaskens!
    Glad midsommar!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lana! Hoppas du också får en fortsatt fin midsommarhelg trots de tråkiga nyheterna om din mamma!

      Radera
  2. 1000 inlägg, wow och grattis! Bra sätt att fira med en fin tårta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marja! Jag tar alla chanser att fira, och det här var en bra anledning tycker jag!

      Radera
  3. 1000 inlägg!!! Helt otroligt ju! Tårtan var ett perfekt sätt att fira! Så god! Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan lite svårt att fatta det själv faktiskt! Och visst blev tårtan lyckad! Roligt att ni ville fira med mig.

      Radera