tisdag 7 augusti 2012

Testat - Paulúns kokosvatten och några till



En produkt som börjat översvämma marknaden - och som bara helt nyligen var väldigt exklusiv och svår att få tag på -  är kokosvatten. Inte mig emot! Kokosvatten är extremt nyttigt och ett jättebra alternativ till andra drycker när du vill ta ett mellanmål, komma igen efter träning, eller helt enkelt släcka törsten med när det är varmt.

När jag sist skulle åka tåg från Stockholm till Uppsala efter att ha hälsat på dotter Erika, och inte skulle hinna äta lunch tog jag med en macka som färdkost, och hade tänkt köpa en kaffe i Pressbyrån. Men när jag upptäckte kokosvattnet från Pauluns bestämde jag mig raskt för en flaska av det i stället, i smaken ananas och guava. Klokt val! Riktigt fräsch och god! Drycken finns också i en naturell variant och i ytterligare en smak, med mango och passionsfrukt. Drycken jag valde består av 50% kokosvatten, 23% ananasjuice, 13% äppeljuice, 5% guavapuré, 5% apelsinjuice, 4% citronjuice, samt salt. Inget extra socker tillsatt.

Dubbelmackan var gjord på gott, glutenfritt bröd från Friends of Adam, och med pålägg av skinka och grönsaker.

Nedan ser du några andra sorters kokosvatten som jag också hittat i olika butikshyllor.

Det här kokosvattnet innehåller 70% kokosvatten, 28% ananasjuice från koncentrat, samt 2% acerola, allt från ekologiska odlingar. Fräsch smak, och funkar att dricka som den är.

Den här innehåller förutom kokosvatten, även fläderblomsextrakt, agavesirap och askorbinsyra. I mitt tycke känns den alldeles för intensivt söt för att dricka rakt upp och ned. Jag spädde den med bubbelvatten, och pressade också i lite lime, och då blev det betydligt bättre. Procenthalten av kokosvatten står inte angiven.

Den här är favorit, ren och fräsch i smaken utan några smaktillsatser. Den består till 99,9 % av rent kokosvatten från ekologiska odlingar, och 0.1 % av askorbinsyra. Den finns förutom i drickflaskan närmast, även i tetra av samma slag som det överst beskrivna kokosvattnet. Märket heter dr Antonio Martins,och är det första kokosvatten jag stötte på för några år sedan.


2 kommentarer:

  1. Åh, jag är jättesugen på att smaka kokosvatten, jag ser att folk dricker det överallt och alla är jätteförälskade i det påstådda underverket! Jag har inte ens en bild av hur det smakar, eller om det är bra till att släcka törsten eller mer är som en smoothie, som dricks som mellanmål. Är det kalorier i det? Jag har ingen aning :) Nej, jag måste ta tag i att smaka i alla fall, det är en sak som är säker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då måste du faktiskt testa, Alexandra! Det är både läskande och supernyttigt! Inte alls tjockt som en smoothie utan tunt, som saftkonsistens. Kalorimängden är försumbar. Jag har bara dr Martins naturella kokosvatten hemma, och på den står det att det är 24 kcal per 100 ml. Föreställer mig att det är något mer i de smaksatta, men inte särskilt mycket. Testa gärna med någon smaksatt först, t ex Paulúns. Den naturella är lite mer speciell i smaken, men som sagt, jag älskar den!

      Radera