tisdag 21 augusti 2012

Lite semesterglimtar från Båstad och Torekov

Som jag nämnde igår har maken och jag varit på en liten minisemester i Torekov, där vi hälsat på svåger och svägerska. Helt fantastiska dagar! Strålande sol, ljumma salta och tångmättade vindar, vackra vyer och god mat! Här kommer några små glimtar från vår vistelse på den vackra Bjärehalvön.

Det är något speciellt med hav! Och med kor! Och med får! Man blir alldeles stilla i själen när man ser in i deras outgrundliga, mörka ögon. Bättre botemedel mot stress finns nog inte!








Café Utsikten i Båstad bjöd förutom på den vackra vyn även på jättegoda gravlaxmackor (även på glutenfritt bröd) och goda bakverk. Och Café Killeröd får ni bara inte missa om ni är i trakten! Deras räkmackor är "världsberömda" och smakade verkligen fantastiskt! De levererar sina berömda tryffeltårtor över hela världen, men den är tyvärr inte glutenfri. Äppelmarängtårtan är också berömd, och mitt cafésällskap föll närmast i trance redan vid första tuggan! Själv fick jag en supergod glutenfri tryffelkaka.











Blommor, blommor, blommor! För att inte tala om vilka fantastiska grönsaksodlingar det finns på Bjärehalvön. Ibland undrar man om fårorna är uppmätta med linjal! Små självbetjäningsstånd hittade vi här och där. Har nog aldrig sett så fin broccoli och blomkål! De fick följa med hem till stugan och förvandlades till en vegetarisk middag en kväll.








Självklart kunde jag inte hålla mig ifrån gårdsbutikerna i omnejden. Det blev besök både på Tant Grön och , Ekhems Gårdsbutik, och båda kan varmt rekommenderas. Guldgruvor för matnördar! Nederst ser ni vad som fick följa med hem, bl a rårörd björnbärssaft, rapsolja från Bjäre, kryddor och lite annat smått och gott. Förresten vet ni väl om att ni gratis kan ladda ned Appen "Mathantverk" i er I Phone. Då blir ni guidade till de mathantverkare som finns i närheten.








Vi blev kollossalt väl omhändertagna av svåger och svägerska, med mat och dryck och utflykter till trevliga ställen. Att få sätta sig till dukat frukost- och middagsbord är ju rena himmelriket! Och att få sitta i en solstol med en pläd om benen och med en skål nyplockade björnbär i knät och se solen sakta gå ned i havet och säga gonatt till världen, ja det tillhör guldögonblicken  här i livet!










7 kommentarer:

  1. Men ÅH! - Så vackert!
    Och så mycket godsaker!
    Jag blir ju alldeles sugen, fast jag precis tryckt i mig mat här... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt, Karin om jag kan ha den effekten med mitt lilla resereportage!

      Radera
  2. Bra beskrivet. Trevligt att ha Er som gäster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och det var ett sant nöje att få vara gäst!

      Radera
  3. Vilka fina bilder och härlig inspiration!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag fick tips från Randi att gå in på din blogg, vilket härligt inlägg! Jag jobbar som badkamrer på Torekovs Turistbyrå och det är precis den här bilden av Bjärehalvön som vi vill sprida, kul. Tack för rolig läsning och varmt Välkomna tillbaka.
    MVH Lina HOlmberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Linda och Lina! Roligt att du "kände igen dig" Lina! Bjärehalvön är fantastisk, och jag hoppas verkligen jag får tillfälle att komma tillbaka snart! Också du är välkommen tillbaka till bloggen. I morgon tänkte jag bjuda på björnbärskaka med björnbär från Torekov, så kika gärna in då.

      Radera