söndag 19 augusti 2012

Grovt, glutenfritt nöt- och fruktbröd med berberis, dadlar, mandel, pistaschnötter och durramjöl


Som ni säkert märkt så brukar jag baka mina glutenfria formbröd i stort sett efter samma princip. Jag bakar oftast minst en gång i veckan, och har hittat ett koncept som jag tycker fungerar. Däremot blandar jag mjölsorter och andra ingredienser ganska hejvilt, och försöker variera innehållet så att jag får i mig så mycket olika nyttigheter som möjligt. Den här gången kände jag för ett riktigt mörkt och maffigt, nöt- och fruktspäckat bröd, och pytsade i både berberis, färska dadlar, russin, pistaschnötter och mandel. Om du inte har just de ingredienserna hemma, eller om det är något du inte tycker om eller tål, så är det bara att byta mot något annat. Det är ju det som är det fiffiga, du kan ge din egen touch på brödet och ha i just dina favoritingredienser! Mina bröd är bara förslag, som jag hoppas kan inspirera dig till egna experiment i köket.

Jag använde också mitt ganska nyinköpta durramjöl, tillsammans med mörkt bovetemjöl och rårismjöl.
Det blev ett härligt bröd, som passar perfekt till frukost när man behöver tanka energi inför den kommande dagen!

Stort lycka till med brödbaket, och ha en härlig sommardag!

Det här pytsade jag i mitt bröd den här gången.

50 g färsk jäst
5 dl knappt ljummet vatten, ca 34 - 35 grader
½ dl olja - kokosolja blev det den här gången, men det går bra med raps, hampa, avocado- eller mandelolja
½ dl mörk råsirap - vanlig mörk sirap går också bra
2 msk nyponpulver - malt av hela nyponet (köper jag på Bravara eller Immun)
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl torkade berberis
1 dl gula russin
8 färska, urkärnade och finskurna dadlar
1 dl grovhackade, naturella pistaschnötter
1 dl oskalad, grovhackad mandel
5 dl mörkt bovetemjöl
3 dl durramjöl
2 dl rårismjöl
2 msk husk/malda psylliumskal
1½ tsk salt

Bilder på en del av ingredienserna hittar du här.

Lös jästen i det ljumma vattnet, och tillsätt olja, sirap, nyponpulver, frön, bär och nötter. Blanda om allt ordentligt.




Blanda mjölsorterna med husk och salt, och tillsätt medan maskinen är igång. Arbeta degen mycket, mycket väl, minst 10 minuter på lågt varvtal. Klicka ned degen i en väl smord eller oljad 1,5-litersform, och jämna till ytan med lätt oljade fingrar. Täck över med bakduk, och låt jäsa i rumstemperatur - eller gärna lite svalare - ca en timme. Degen jäser som synes upp sig fint.


Grädda brödet längst ned i ugnen på 175 graders ugnsvärme en timme. Vicka försiktigt ur det ur formen och ställ in det i ugnen igen. Fortsätt grädda ytterligare en halvtimme. Låt brödet svalna på galler, väl inlindat i bakdukar. Låt det kallna helt innan du börjar skära i det.



Be någon armstark person att hjälpa dig med att skiva brödet, tunt, tunt och frys in. I alla fall om du är lika klen i armarna som jag! Ta fram och tina det som beräknas gå åt vartefter. Skivorna tinar på nolltid i rumstemperatur. Supergott med smör och en skiva ost!




2 kommentarer:

  1. Jo minsann så såg vi dej i ICA-buffé, tänk vi kom ihåg att kika lite extra efter att du "förvarnat" oss. Så kul, grattis!
    Så gott med mycket tugg, frukt och bär i brödet, man står ju sej lite längre på dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla Anki och Håkan! Javisst var det kul. Det är ju alltid roligt att vinna, och att få lite erkänsla för det man åstadkommit. Och prischeckarna kom väl till pass till en liten sommarfest.
      Brödet är faktiskt riktigt gott, och har man inte glutenbekymmer kan man ju ta vanligt mjöl och i övrigt följa receptet.
      Och i nästa nummer av Buffé är ju ni med, minsann! Då blir det min tur att hålla lite extra utkik. Ha en fortsatt härlig vecka, i Skåne har ni ju riktigt härligt sommarväder.

      Radera