torsdag 8 september 2011

Dunderfrukost



När jag inför min operation frågade hur jag skulle förbereda mig på bästa sätt fick jag bara rådet att försöka vara utvilad - eftersom man klarar smärta bättre då. "Inget speciellt när det gäller maten?" "Nä, inget speciellt, ät som vanligt". Vilken himla tur att jag även vanligtvis äter ganska vettigt säger jag! Vår svenska sjukvård är alldeles fantastisk på många sätt, och jag är innerligt tacksam för den kvalificerade vård jag får, men nog finns det en hel del mer att önska när det gäller kostmedvetenhet, och matens betydelse för läkning och återhämtning. Jag är fullständigt övertygad om att det har stor betydelse vad man stoppar i sig, i synnerhet inför påfrestningar av olika slag, både fysiska och psykiska.

Den här frukosten laddade jag med inför en särskilt prövosam dag en av de sista dagarna hemma.

Färskpressad äppelmust från egna äpplen
Alf Spångbergs hälsogröt med blåbär, hallon och färsk sojamjölk
Surdegsformbröd med ghi, kokt ägg och kaviar
Yogite med citron/ingefära och med kanelhonung







Den alldeles ljuvliga honungen, som är smaksatt med kanel, ingefära, kryddnejlikor, kardemumma och muskot hittade jag på Gobalen, Uppsalas Rättvisebutik. Den finns säkert i liknande butiker över hela landet.

2 kommentarer:

  1. KANELHONUNG! Det låter som det godaste jag någonsin hört talas om? Sådan MÅSTE jag leta reda på!

    För övrigt håller jag med dig. Och jag tycker maten på sjukhus är UNDER all kritik. Man vill väl inspirera sjuka patienter att äta, inte skrämma bort dem från allt vad mat heter?

    SvaraRadera
  2. Kanelhonungen är underbar! Jag är inne på min andra burk.

    SvaraRadera