fredag 23 september 2011

Stärkande och smakrik morotssoppa med chili, gurkmeja och ingefära



Det här är en jättesats med soppa, som jag gjort och frusit in i lagom stora förpackningar. Har tänkt mig att soppan ska vara stärkande och inflammationsdämpande så att jag snabbare återhämtar mig från min axeloperation. Dessutom är den lätt att värma, även när man är "enarmad". Du kan naturligtvis halvera satsen om du vill, men när man ändå är i farten är det ganska praktiskt att göra en större sats.

Både morötter, chili, vitlök, ingefära och gurkmeja är starkt inflammationsdämpande, och passar därför extra bra när man behöver lite extra näringsmässig ompyssling efter sjukdom eller olika ingrepp.
Dessutom är soppan jättegod, så jag äter den gärna även när jag inte är konvalescent.

500 g skalade morötter
250 g urkärnade äpplen
250 g urkärnad paprika
1 mild chilifrukt 20 - 25 g - är du lite modigare tar du den starkare varianten
1 bit färsk, skalad ingefära, ca 25 g
1 stor gul lök, ca 130 g
4 stora vitlöksklyftor
1,5 l vatten
1 dl lantbuljong - Renée Voltaire
1 msk gurkmeja
1 förpackning extra krämig kokosmjölk, 5 dl

Slanta morötterna, och dela paprika och äpplen i mindre bitar. 
Skala och grovhacka lök, ingefära och vitlök.
Kärna ur chilin, och skär också den i mindre bitar. 
Lägg grönsakerna i en rymlig gryta, och häll på buljongpulver och gurkmeja.
Låt koka upp, och småkoka under lock 10 minuter. Tillsätt äpplena, och koka ytterligare 5 - 10 minuter tills allt känns mjukt.
Tillsätt kokosmjölken och mixa soppan helt slät. Smaka av och tillsätt ev mer krydda efter smak.









3 kommentarer:

  1. Lustigt, gjorde morotssoppa med ingefära och Voltaires lantbuljong igår :-) Måste testa din variant med äpple och kokosmjölk också! Puss!

    SvaraRadera
  2. Åh, låter toppen! Jag ÄLSKAR morotssoppa, och det kan ju verkligen inte bli annat än bättre med äpple i också =) Och ingefära är ju fantastiskt <3

    SvaraRadera
  3. Jag är nästan begiven på den här soppan! Tror att jag skulle kunna äta den varje dag! Ha det gott!

    SvaraRadera