torsdag 18 november 2010

Ghi

Har du hört talas om ghi? Det är helt enkelt klarat smör, där man tagit bort alla mjölkproteiner. Det används mycket i indisk matlagning bl a. Eftersom alla proteiner tagits bort, är det ett bra alternativ för mjölkallergiker, både att steka i och att ha som smörgåsfett. Tidigare brukade jag köpa färdig ghi i en butik i Stockholm, men när Susheel - arbetskamrat till min dotter Magdalena - hörde det tipsade hon mig hur jag enkelt kunde göra det själv. Tack Susheel, det var verkligen hur lätt som helst! Det enda knepiga är när man ska hälla av det, att man inte får med något av "grumlet". Ghi blir hårt i kylskåpet, men medan det fortfarande är helt flytande tar jag undan hälften och blandar med lika delar kallpressad rapsolja eller mandelolja. Då får jag ett extranyttigt och dessutom bredbart smörgåsfett, även när det kommer direkt ur kylen.

1 paket smör, gärna kravmärkt

Lägg smöret i en bunke, och ställ in det i ugnen, 80 graders ugnsvärme, 1½ - 2 timmar, tills allt "grummel" sjunkit till botten. Häll försiktigt, försiktigt av den klara, flytande oljan. Jag lägger också över en riktigt finmaskig sil för att fånga upp eventuellt förlupna små mjölkproteiner.



Susheel kan inte bara göra ghi, hon är också fantastiskt duktig på att tillverka kort. Rena, rama små konstverk, som kan förgylla den enklaste gåva. Titta in på hennes hemsida/blogg, där man också kan beställa kort. Varför inte ett extra fint julkort till någon du tycker riktigt mycket om!

7 kommentarer:

  1. Tack Kjersti.. underbara bilder som alltid. Det va kul att höra att du blandar med kallpressad rapsolja för att göra bredbant smörgåsfett.. Intressant!! Jag kan inte leva utan ghee. Så fort det är på väg att ta slut så gör jag ny igen., Maten är godare när man lagar med ghee. :-)

    Tack för att du länkade till min blogg. ;-D

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, jag har hunnit göra flera satser och steker mer och mer i ghi. Kul att du gillade tipset om rapsolja!

    SvaraRadera
  3. Vilken mandelolja använder du? Jag brukar köpa apotekets och ha för huden men det är ju inget annat än mandelolja i så den borde väl funka antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kiona! Vet du, jag är lite tveksam till att använda de mandeloljor som är till för utvärtes bruk. Det finns ju även på hälsokosten rena mandeloljor som är avsedda som massageoljor. Det är väl i och för sig inte farligt,antar jag, men jag tror det är bättre att använda en mandelolja som är avsedd för just matlagning. Jag köper min olja i min vanliga ICA-affär, och märket heter Chalice. Lycka till och varmt välkommen tillbaka!

      Radera
  4. Det här är nog det smidigaste receptet! Att göra just i ugn! :) Sparas direkt! Ska absolut testa det! :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej
    Jag har testat göra ghi några gånger. Och jag har övertalat min kille att använda det när han steker men han gillar det inte. Det fastnar i pannan. Vi köpte en keramikpanna som i början var jättebra men sedan efter några gånger med ghi så fastnar det direkt i den. Och nu i morse fastnade äggen när han stekte i vår nonstickpanna också. Nu minns jag inte om det är just ägg som fastnar när han steker. Nä tror det även är annat. Sist jag stekte i keramikpannan fastnade det jättemycket. Så nu slängde vi den fast det kanske vi inte skulel ha gjort. Nåja strunt samma. Har du nån erfarenhet av detta? Är det kanske för hög, eller för låg värme? Hittar inget när jag googlar om folk som har problem med ghi utan det står bara att det ska vara så bra och tåla höga temperaturer. Eller har jag kanske gjort fel när jag tillverkat det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kiona! Så tråkigt att det inte fungerar med ghi för er. Jag har inte märkt någon skillnad mellan stekning med ghi, olja eller smör rent generellt, och jag gör mitt ghi enligt det här receptet, som jag tycker är smidigt. Det finns andra sätt att göra det på också, genom att koka det sakta på svag värme så att olja och proteiner skiktas. Jag brukar använda vanligt svenskt, normalsaltat och ekologiskt smör. Däremot har jag samma dystra erfarenheter som du när det gäller keramikpanna. Köpte en dyr sådan som skulle vara så bra, men den är helt värdelös. Allt fastnar! Gjorde senast igår en omelett, och trots att jag använde rikligt med olja fick jag skrapa upp omeletten. Jag tänker faktiskt gå till affären och höra vad som kan vara fel, och sedan tänker jag köpa mig en hederlig gjutjärnspanna. Det har ju kommit en ny i lättviktsmodell som jag tänkte testa. Du får testa på nytt helt enkelt, med någon annan panna. Lycka till och hör gärna av dig igen!

      Radera