fredag 15 juli 2011

Jordnötskokoskakor - glutenfria och även mjölkfria vid behov



Jag har tidigare vid flera tillfällen skrivit om Kyrkkaffebloggen, och jag hoppas innerligt att ni har hittat dit. Förutom godsaker till kyrkfikat bjuds där även stick- virk- och sömnadsbeskrivningar av olika slag. Just nu är det ett upprop för att skicka babypaket till Panzisjukhuset i östra Kongo, där sargade, våldtagna och utstötta kvinnor och deras barn får vård och hjälp tillbaka till ett normalt liv. Just nu stickas, virkas  och sys det för glatta livet runtom i landet av flitiga och flinka fingrar. Mitt hjärta ömmar förstås alldeles särskilt för Kongo (ni har väl knappast lyckats undgå vid det här laget att jag är uppvuxen där!), men dessvärre är jag fullständigt ogörlig när det gäller stickor, virknålar, och nålar överhuvudtaget. Jag är född med tummen mitt i handen, och i dystra stunder undrar jag om jag har någon tumme överhuvudtaget!

Anna, som sköter Kyrkkaffebloggen, och som känner till min oförmåga, gav mig i stället uppdraget att komponera en kaka som passar bra till kaffepausen på ett stickcafé. Lättäten och inte för kladdig så man solkar ner. Här är resultatet.
Eftersom det handlar om Kongo tyckte jag det kunde passa bra med jordnötter och kokos i kakorna. Försök att hitta ett lite "bitigt" jordnötssmör utan tillsatser. Jag tycker om både Urtekram, Kung Markatta och Monki. Jordnötssmöret kan bytas mot cashewnötssmör eller mandelsmör om man föredrar det. Ytterligare en variant på jordnötskakor hittar du här, och föredrar du en mjuk kaka så tycker jag du kan testa bananmuffinsen eller banankakan, för bananer finns det också gott om i Kongo.
Alla recept är glutenfria, och kan också göras helt mjölkfria vid behov.

Alla ni som är lite mer flinka i fingrarna än jag, snälla ni, sy, virka, eller knåpa ihop något! Det kommer att göra skillnad! Mer information hittar ni också på dotter Josefins blogg.


100 g rumsvarmt mjölkfritt margarin, alternativt LF eller vanligt smör om du tål det
1½ dl ljust muscovadosocker
2 ägg
1 dl jordnötssmör, cashewnötssmör eller mandelsmör
1 dl kokosflingor
1 dl kokosmjöl
1 tsk bakpulver
ev ½ dl grovhackade salta jordnötter - eller cashewnötter eller mandel om du har sådant smör
Vispa smör och socker fluffigt.
Tillsätt äggen och vispa ihop till en pösig smet.
Tillsätt jordnötssmör, kokosflingor och kokosmjöl blandat med bakpulver. Sikta gärna ned kokosmjölet, för det har en tendens att klumpa sig. Tillsätt ev hackade nötter.
Blanda ihop allt väl, och klicka ut stora kakor på bakpappersklädd plåt. Jag fick ut 20 stora kakor.
Platta ut kakorna lite med mjölad eller oljad hand.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, ca 15 - 18 minuter.
Låt kallna på plåten, och lossa sedan kakorna.













1 kommentar: