lördag 16 juli 2011

Att köpa eller inte köpa - det är frågan.

För mig handlar frågeställningen för det allra mesta om huruvida jag ska falla för frestelsen att köpa någon ny kryddblandning, balsamvinäger, sirap, marmelad, eller något annat spännande i matväg. Dessvärre måste jag tillstå att jag efter en kort inre kamp - där jag faktiskt försöker intala mig att jag har alldeles tillräckligt i kylskåp och skafferi - ofta faller till föga och köper föremålet i fråga. Det medför att skafferi, skåp och kylskåp fullständigt bågnar av diverse kryddor, oljor, vinägrar och allt möjligt annat smått och gott. Vad kan jag anföra till mitt försvar? Tja, egentligen ingenting annat än att det är så otroligt roligt med mat, och att matlagningen går att variera så mycket - just beroende på om man har det där lilla extra i gömmorna.

Den senaste kampen tilldrog sig på Ostboden i Saluhallen här i Uppsala nu i veckan. Jag fick syn på en pytteliten flaska med granskottssirap, och drogs som en magnet till densamma. Kampen blev kort och intensiv, och jag traskade därifrån med en alldeles för dyr sirap och en bit getost. Men riktigt gott var det!!! Om än lite speciellt.

Om du är riktigt händig kan du faktiskt göra granskottssirap själv till betydligt billigare literpris. Jag googlade och hittade flera recept, så det är inte helt otänkbart att jag försöker mig på det någon gång. Men till dess blir det Saluhallen!

PS Jag såg en liten snutt av Ernsts TV-program nu i torsdags, och såg att även han gjorde något slags granskottssirap. Däremot fick jag inte riktigt klart för mig vad den skulle användas till, smaksättare, hostmedicin eller något annat? DS



4 kommentarer:

  1. Kosta på dig vad du vill till din enastående och dessutom nyttiga hobby. Tack för att du sprider kunskaper om varor som ingen visste att de fanns.

    SvaraRadera
  2. Tack för stödet Catarina! Ja, risken är nog stor att jag trillar dit igen - både på sånt som är nyttigt och bra, och sånt som kan tyckas lite onödigt.

    SvaraRadera
  3. Jag provade att göra egen granskottshonung i början av sommaren. Vi har inte provat den än eftersom den står och väntar på höstens hostor. :-) Här hittar du beskrivning av hur jag gjorde, det var inte svårt alls!
    http://hemmahosfruc.blogspot.com/2011/05/hostmedicin.html

    SvaraRadera
  4. Tack Anna! Ska nog försöka mig på det någon gång!

    SvaraRadera