måndag 11 juli 2011

Smultronsmoothie



Eftersom smultronen just nu lyser som mest röda och lockande i smultronrabatten, fick det bli en lyxig smultronsmoothie till mellanmål. Smultronsmaken är så speciell så jag konstrade inte till det med en massa andra ingredienser. Jag förstärkte bara smaken med lite jordgubbspulver från Immun.
Linfrögroddarna som du kan hitta i välsorterade hälsokostaffärer är proppfulla med nyttiga fettsyror. De bidrar också till att göra smoothien lite krämigare i konsistensen. Om du inte har det hemma kan du ersätta med samma mängd chiamjöl eller ½ banan, som också bidrar till mer fyllighet.

Den här rosa drömmen tycker jag passar alldeles förträffligt som bidrag till Månadens Sötsak, där temat är just rosa. Mer rosa kan det knappast bli.

Det här tog jag till två glas, och bjöd dotter Magdalena som var hemma på det ena.

3 dl smultron
4 dl färsk sojamjölk - eller annan valfri mjölk
½ msk jordgubbspulver
½ tsk äkta vaniljpulver
½ tsk vaniljsocker - kan uteslutas men gör smoothien lite sötare
½ msk linfrögroddar






5 kommentarer:

  1. Vilken underbar blogg du har, jag blir alltid glad av nyttiga och ekologiska alternativ =D Och smultron som är SÅ fantastiskt, jag kan tänka mig att smoothien var himmelsk!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Alexandra för berömmet! Gör mig alltid lika glad. Du är varmt välkommen tillbaka! Du har själv en fin blogg! Lycka till med de fortsatta studierna och livet i övrigt! Härligt att du lyckats vända det mörka till något ljust och positivt. Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  3. Kan säga att det var HELT ok att bli väckt efter en eftermiddagstupplur med den där... Puss!

    SvaraRadera
  4. Smultron känns verkligen lyxigt! Jag menar, andra bär kan man ju i princip köpa färska eller frysta, men jag har nog aldrig sett någonstans där man kan köpa smultron... Smoothien ser riktigt god ut!

    SvaraRadera
  5. Ja, Kim, visst är det lyxigt med smultron! Det är en alldeles speciell smak, som inte riktigt går att ersätta med något annat. Men precis som du säger, de går nog inte att köpa, utan man får förlita sig på egenplockade bär. Men, men, smoothien är faktiskt väldigt njutbar även med jordgubbar. Ha det gott!

    SvaraRadera