torsdag 28 juli 2011

Krusbärstosca - gluten och mjölkfri



I söndags var sista dagen i fruntimmersveckan, och jag hade tänkt gratta alla Kristinor - inklusive mig själv - med en krusbärstosca. Nu blev det inte så, för det kändes mer angeläget att skriva om tragedin i Norge, men grattiset kommer nu i efterhand i stället.
Ja, jag vet, jag heter inte Kristina! Men när jag var barn stod inte Kjersti i almanackan, och mina söta föräldrar ville inte att jag skulle bli förfördelad, så de gratulerade mig alltid grundligt på Kristinadagen, med tårta och present. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid Kjerstidagen, så i namnsdagshänseende fortsätter jag att vara en Kristina.

Eftersom jag hade kvar lite krusbär efter att ha gjort min krusbärssylt, och eftersom jag visste att det skulle komma fikagäster i veckan, kom jag på att jag skulle göra en krusbärstosca. Eftersom glutenfritt är en nödvändighet för min del, och eftersom jag försöker att undvika både färdiga mixer och vitt socker så mycket som möjligt, så blev min krusbärstosca lite grövre och av det "nyttigare" stuket. Om du vill ha en ljusare och lite "puffigare" kaka så föreställer jag mig att du kan byta till vanligt socker och någon färdig glutenfri mix. Det avgör du själv. Du kan också byta kokosoljan till vanligt mjölkfritt margarin. Har du inga allergiproblem alls, kan du säkert ta vanligt smör, vanlig mjölk och vanligt vetemjöl.
Om du inte tål mandel kan du byta till kokos, både i smeten och i toscatäcket.
Kakan blev saftig och riktigt, riktigt god! Mums till sommarfikat med grädde, vaniljsås eller glass till.


4 ägg
2 dl ljust muscovadosocker
3/4 dl flytande kokosolja
5 dl rårismjöl
1 dl mandelmjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 msk fiberhusk
2 rivna bittermandlar
3 dl rismjölk

350 - 400 g sköljda och snoppade gröna krusbär - inte för mogna
1 msk rårismjöl
1 msk ljust muscovadosocker

Toscasmet:
3/4 dl flytande kokosolja
1 dl ljust muscovadosocker
½ dl rismjölk
2 msk rårismjöl
100 g flagad mandel

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.
Värm kokosoljan till flytande konsistens i vattenbad, och tillsätt den.
Blanda rårismjöl, mandelmjöl, vaniljsocker, husk, bakpulver och riven bittermandel, och rör ned i ägg/sockersmeten. Tillsätt mjölken och rör om väl. Kör gärna med elvisp på lägsta varvtal, så att allt verkligen blir väl blandat.
Bred ut smeten i en väl smord liten långpanna (min var 25 x 37 cm), och strö över krusbären.
Blanda rårismjöl och socker, och strö över krusbären.
Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme 15 - 20 minuter. Den ska precis ha stannat till.
Blanda kokosolja, muscovadosocker och  rismjölk i en kastrull, och värm  till en mörk "sirap". Vispa ned rismjölet, och småkoka någon minut så det tjocknar lite. Rör ned mandelspånen.
Bred ut smeten jämnt över kakan, och fortsätt grädda i 225 graders ugnsvärme tills kakan fått fin färg och blivit lite knäckig, 8 - 10 minuter.
Låt svalna och skär  krusbärstoscan i rutor.
Servera med grädde, vaniljsås eller glass.

















3 kommentarer:

  1. Låter otroligt gott, ett litet tosca-freak som jag är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Här sitter jag hemma i Sem- lite norr om östersund - & blev varse idag; jag har alldeles för många krusbärssyltburkar som inte kommer att bli använda!
      Sture & jag resonerade om bärburkarna, men kom inte fram till ett bra, lite nytt användningstips.
      Jag är ingen "fejan" eller bloggläsare, men skulle bli väldans glad & tacksam om det finns NÅGON som vill ge tips om hur vi kan använda krusbärssylten, kan man säga FÖRÄDLA den till något annat!
      Om inte, så kan du som bor i närheten komma förbi oss & få någon burk eller två!!
      Svara gärna på min e-post adress:
      anna@sonntag.se

      ... alltså, hör gärna av dig!!

      Anna
      t: 0730 98 35 74

      Radera
    2. Hej Anna! Så kul att du hittade till min blogg fastän du tydligen inte är nån frekvent bloggläsare. Du är välkommen tillbaka! Jag har svarat utförligt på din mailadress enligt ditt önskemål, men för ev andra läsare som är i samma belägenhet kommer här några förslag.
      Fyllning i bullar, petit-chouxer och rulltårtor. Som den är till glass, våfflor, amerikanska pannkakor, och varm till friterad eller ugnsbakad camembert i stället för den annars obligatoriska hjortronsylten. En klick i muffinsen, eller i småkakor typ syltgrottor. Smaksätt en vanlig vaniljglassmet med sylten och få en god krusbärsglass. Gör en krusbärssmoothie med valfri mjölk/yoghurt, ev något protein/näringspulver och sylt. Koka om en del av sylten med hackad lök, vitlök och vit vinäger av något slag till en krusbärschutney att servera till kötträtter. Det finns säkert många fler användningsområden, men det här är det jag på rak arm kommer på.

      Radera