onsdag 9 februari 2011

Jordnötskakor - gluten- och mjölkfria




De här kakorna är ganska oansenliga till utseendet, vilket återigen bevisar det vi egentligen redan vet – nämligen att man aldrig någonsin ska bedöma någon efter det yttre! De är nämligen riktigt goda. Dessutom både lättbakade och glutenfria. Jag brukar bidra med dem till vårt Kakkalas här i Rasbo.

Jordnötskakor ger mig lite extra nostalgikänningar. Jag minns hur jag, när jag var liten (på missionsstationen i Congo), fick hjälpa till att pilla ut jordnötterna ur sina skidor, och hur vi sedan rostade de färska jordnötterna i vedspisen. Vilken ljuvlig doft det spred!
Jordnötssmör finns av olika märken. Jag har prövat både Urtekrams och Kung Markattas ekologiska. Båda består enbart av ekologiska jordnötter och havssalt, och är lite mer grova i konsistensen än en del andra märken. Den här gången prövade jag en sort av märket Monki som innehöll 10% russin och 90% rostade jordnötter, inget annat. Monki har även ett jättegott cashewnötssmör, och jag har ibland varierat och gjort kakorna på det. Du kan säkert använda andra sorter också.
Den här satsen får plats på 2 normalstora plåtar eftersom kakorna nästan inte flyter ut alls. Det blir 30 - 60 kakor, beroende på hur stora du gör dem.
Kakorna är inte så söta, och innehåller inte så mycket socker. Däremot är de ganska feta. Jag behövde ingen handkräm när jag gjort dem! Händerna blev lena som på en baby sedan jag rullat mina bollar.
  
2 ägg
2 dl ljust muskovadosocker
2 dl jordnötssmör
50 g mjukt smör – eller mjölkfritt margarin
ca 3 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl hackade, rostade och salta jordnötter (kan uteslutas)

Blanda ägg, socker, jordnötssmör och riktigt mjukt, rumsvarmt smör i en bunke, och vispa pösigt med elvisp.
Blanda mjölet med bakpulvret, och rör ned i vispet. Om degen känns kladdig så tillsätt lite mer bovetemjöl. Konsistensen ska vara ungefär som en pepparkaksdeg.
Rulla små bollar, och lägg på bakpappersklädda plåtar. Tryck till lite.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, ca 12 - 18 minuter beroende på hur stora du gör kakorna. Passa noga så de inte blir för gräddade. De ska fortfarande vara lite mjuka inuti. Jag gjorde ganska stora kakor, och de blev klara på 14 minuter.




4 kommentarer:

  1. Oj, det där verkade ju riktigt lätt att baka! Får testa det:)

    SvaraRadera
  2. De är superlätta att baka, tycker absolut att du ska testa!Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. De här borde jag baka... Har en massa burkar jordnötssmör i kylen eftersom jag köpte hem och skulle jämföra dem sinsemellan :) så då kan jag behöva baka lite av dem!

    SvaraRadera
  4. Roligt om jag kan bidra med lite tips till dig Helena! Kakorna är i mitt tycke goda, inte så söta, och passar jättebra till en kopp te. Jag gjorde en sats till häromdagen - till ett ungdomsgäng som skulle ha afrikansk afton - på ett annat jordnötssmör, och de blev lite annorlunda i karaktären. Så det kan definitivt skilja mellan olika sorter.

    SvaraRadera