onsdag 6 april 2011

Restmiddag med kyckling II


Nu får det bli ännu en restmiddag med överbliven grillad kyckling. Jag har  faktiskt  hållit mig på benen hela denna snöiga och halkiga vinter, men för knappt en vecka sedan hade jag oturen att snava  på en upphöjning i trottoaren, och ramlade pladask i backen. Man känner sig onekligen ganska fånig när man ligger där och simmar torrsim och inte förmår resa sig! Tack och lov fick jag hjälp av snälla medmänniskor som störtade till och hjälpte mig upp. Tursamt nog bröt jag mig inte, men har bulor och svullnader både här och där, och är vackert kolorerad i alla regnbågens färger. Jag hade i alla fall ingen större inspiration att ställa mig vid grytorna och laga middag. Det fick bli en grillad kyckling i stället, och eftersom allt inte gick åt blev det rester över. Dagen därpå kunde jag i alla fall linka fram till spisen och fräsa ihop den här rätten.

250 g rester av grillad kyckling
1 medelstor purjolök
250 g färska champinjoner
1 dl soltorkade körsbärstomater i olja
2 tsk kryddblandning Italiensk Gourmetkrydda (The Spice Tree)
4 portioner pastaspiraler - glutenfria vid behov
pecorino eller parmesan att hyvla över

Koka pastan enligt anvisning, och häll av vattnet.
Skär kycklingköttet i mindre bitar, och ansa och skiva purjolök och champinjoner.
Fräs purjo och champinjoner i olja, smör eller ghi under några minuter. Lägg i kycklingköttet, och fräs ytterligare några minuter under omrörning. Tillsätt kryddan och den kokta pastan, och blanda om väl.
Hyvla över pecorino eller parmesan i valfri mängd.






2 kommentarer:

  1. Ja nu får du allt hålla dig på benen! Puss mammi!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig!
    Och tack för ännu ett välkommet recept på matig röra till pastan.

    SvaraRadera