fredag 22 april 2011

Immunkaka med mandel, kokossocker och jordgubbar - gluten och mjölkfri


Det här är en kaka av det lite mer rustika och hälsosamma slaget, men ändå god i mitt tycke. Bra vardagskaka till eftermiddagsteet/kaffet, med eller utan glasyr.

Det kanske är att ta i att kalla den för immunkaka, men faktum är att den innehåller flera ingredienser som är dokumenterat nyttiga och immunstärkande. Mandelolja och mandelpulver hör till den s k IFD-kosten, och jordgubbspulvret är fullt med allehanda antioxidanter som våra celler mår bra av. Pulvret köper jag hos Immunbutiken, som också har en massa andra goda och nyttiga bärpulver. Det senaste i raden är just jordgubbspulver. Jag har även testbakat kakan med lingonpulver, då i en rund kransform. Du kan också byta till blåbärspulver, tranbärspulver, havtornspulver, hjortronpulver eller kanske någon av deras blandningar.

Kokossockret framställs av nektar från kokosblommor, och innehåller även det mycket nyttigheter till skillnad mot vanligt vitt, raffinerat socker. Om du inte har kokossocker hemma kan du i stället ta 2 dl av muscovadosockret.

Om du vill göra kakan extra festlig glaserar du den, antingen med bara lite bärpulver blandat med florsocker och en aning vatten, eller som jag gjort här med Philadelphiaost, jordgubbspulver och kokossocker.
Mjölkallergiker kan byta Philadelphian mot sojabaserad crème fraiche.
Jordgubbarna som jag köpte till garnering framkallade inte glädjetjut, men satte i alla fall lite färg på kakan. Men snart kommer de svenska gubbarna! Härligt!

En fin långfredag önskas ni alla!

3 ägg
3/4 dl kokossocker
1 dl ljust muscovadosocker
½ dl mandelolja
1½ dl mandelmjöl/pulver
3 dl Jyttemjöl original - blå påse
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 tsk fiberhusk
1 msk jordgubbspulver
1½ dl havremjölk, mandelmjölk, rismjölk eller sojamjölk
ev glasyr:
1 dl florsocker, 1 msk jordgubbspulver, ca 1- 2 msk vatten, eller
200 g Philadelphia, vanlig eller light, ½ dl kokossocker, 1½ msk jordgubbspulver
färska eller frysta bär

Vispa ägg och socker riktigt ljust och pösigt.
Vispa ned oljan och mandelpulvret.
Blanda Jyttemjölet med bakpulver, vaniljsocker, bärpulver och husk, och sikta ned i smeten.
Rör slutligen i den mjölk du valt. Låt stå och svälla 5 minuter, och rör sedan om igen, så det blir helt slätt.
Smörj en form väl, och "bröa" eventuellt, gärna med mandelpulver.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, ca 30 minuter. Känn med en provsticka att kakan är torr.
Låt stå några minuter i formen, och stjälp sedan upp kakan.
Lått kallna under formen på ett galler.
Glasera ev kakan. Rör ingredienserna till en smidig röra, och bred över kakan.
Jag delade kakan, och bredde 1/3 mellan bottnarna, och resten över.

När jag gjorde lingonkakan gjorde jag den som en "tigerkaka", och rörde ut bärpulvret i en tredjedel av smeten, som jag sedan "ripplade" den andra smeten med. Det blev också gott.












PS Ni som bor i Finland kan nog lättare hitta bärpulver i affärerna. Många av de pulver jag sett i hälsokostaffärer kommer just från Finland, och när jag nyligen var i Finland - på ett släktbröllop -  såg jag mängder av roliga bärpulver och blandningar på flygplatsen i Helsingfors. DS


2 kommentarer:

  1. Hej. Den kakan måste jag prova. Ser god ut och dessutom glutenfri. Jordgubbspulver har jag hemma, så det är bara att sätta igång.
    Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Vad roligt Ing-Britt, lycka till med baket! Hoppas du hittar finare jordgubbar än vad jag gjorde. Ha en fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera