fredag 1 april 2011

Nötytterfilé med ugnsbakade tomater och pecorinodoftande rotsaksmos


Oxfilé är ju hur gott som helst, men onekligen ganska dyrt, och inget som de flesta av oss kan unna sig alltför ofta. Då kan nötytterfilén vara ett alternativ. Den är betydligt billigare, men blir saftig och god om den ugnssteks på svag värme. På förpackningen rekommenderades en innertemperatur på 65 grader, men jag tyckte faktiskt att det var lite i rödaste laget, och lät min gå upp till 67 grader. Den var då fortfarande ordentligt rosa.
Nötytterfilén är lite mer "fyrkantig" i formen, men du kan om du vill binda upp den till en rundare form. Det gjorde jag.
Serverad med ugnsbakade tomater och ett gott rotfruktsmos blev det en riktig höjdarmiddag.

ca 700 - 750 g nötytterfilé
3/4 msk vitlökspeppar
3/4 msk flingsalt
olja, smör eller ghi till stekning

2 - 4 tomater, beroende på storlek
valfritt örtsalt

Putsa filén, och bind ev upp den.
Blanda vitlökspeppar och salt, och rulla filén runtom i blandningen. Klappa in kryddan ordentligt.
Hetta upp matfettet, och bryn filén fint runtom.
Lägg över i en ugnsfast form, stick in en termometer, och ugnsbaka i 125 graders ugnsvärme till önskad innertemperatur.
Sätt samtidigt in tomaterna. Dela dem, och strö över örtsalt.
För mig tog det drygt en timme i ugnen.
Ta ut filén och låt den vila 5 - 10 minuter. Ta bort ev snöre, och skiva den.
Servera med tomaterna och rotfruktsmoset som finns på separat recept.


6 kommentarer:

  1. Tack, Karin! Vilken fin blogg du har själv! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Det vattnas i munnen på mig. Köttet ser helt perfekt ut!!

    SvaraRadera
  3. Jag längtar efter att bjuda familjen på en riktig söndagsmiddag.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Köpte denna köttdetalj för första gången förra helgen. Tyckte den var riktigt bra. En blandning mellan vanlig oxfilet och biff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för din kommentar! Jag tycker också att man oftast får ett bra kött till rimligt pris med just nötytterfilé. Testa gärna det här receptet - http://kjerstismatochprat.blogspot.se/2013/04/notytterfile-med-graddkokta-rotsaker.html - det tycker jag själv är väldigt gott. Ha det bra och välkommen igen!

      Radera