torsdag 7 april 2011

Pöspannkakor med mascarpone, kokossocker, agavesirap och blåbär - glutenfria


Som väl knappast någon av mina trogna läsare har undgått vid det här laget, så bodde jag mina första år på en liten missionsstation djupt inne i den afrikanska djungeln. Ibland hände det dock att mina föräldrar hade ärende till huvudstaden, som på den tiden hette Leopoldville. Det var en lång och krånglig resa, så det hände bara någon gång om året. Då bodde vi i alla fall på ett amerikanskt gästhem, Union Mission House, tillsammans med andra missionärer från olika länder och trossamfund som också hade ärende till staden. Jag minns med förtjusning frukostarna, då det serverades tjocka amerikanska pannkakor med massor av lönnsirap. Det var knappast något jag var van vid, så därför var det extra spännande, och smakade extra gott.

Den här månadens utmaning hos Söta saker är Brunch - eller frunch som det väl borde heta här i Sverige - och då tänkte jag det kunde passa med lite nostalgiska frukostpannkakor. Mina innehåller också mascarpone och kokossocker. Jag serverar dem med grädde eller smetana, samt blåbär och äppelsirap. Det går naturligtvis bra med lönnsirap, flytande honung, agavesirap eller vanlig sirap också, samt andra bär om man föredrar det. Förutom med söta tillbehör är pannkakorna farligt goda till knaperstekt bacon.

Pannkakorna är glutenfria, men inte mjölkfria i den här tappningen. Vill du göra dem helt mjölkfria byter du ut mascarponen till sojabaserad crème fraiche, och mjölken till sojamjölk eller annan alternativmjölk.
Det blir 10 - 12 små pannkakor av den här satsen, ca 13 cm i diameter.

250 g mascarpone
3 ägg - delade i gulor och vitor
2 msk kokossocker
2½ dl mjölk
2 dl bovetemjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm salt
kokosolja till gräddning

Dela äggen i gulor och vitor.
Vispa ihop äggulor, mascarpone och kokossocker till en pösig smet.
Vispa också i mjölken.
Blanda bovetemjöl, fiberhusk, bakpulver och salt, och sikta ned i smeten. Vispa ordentligt så det inte finns kvar några klumpar, och låt smeten svälla i rumstemperatur 20 - 30 minuter.
Vispa äggvitorna till skum, och vänd ned dem i smeten.
Hetta upp en liten stekpanna, och lägg i en klick kokosolja. Grädda pannkakorna pösiga på medelvärme, ca 2 - 2½ minut på varje sida. Jag tog knappt en dl smet till varje pannkaka. Vänd dem inte för tidigt, eftersom de är ganska tjocka behöver de lite tid för att bli genomgräddade.
Serveras genast med de tillbehör du valt.
Pannkakorna kan värmas upp i mikro eller ugn vid behov.

Andra goda, glutenfria pannkakor, med banan, hittar du här. Vill du hellre göra våfflor - också mjölk- och glutenfria - har du receptet här.






7 kommentarer:

  1. Så mumsiga pannkakor !!! Dessa ska bli vår söndagsfrukost nu i helgen :D
    Trevlig helg !
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Hej jag är så glad jag hittade din matblogg på immun.se. Många bra glutenfria recept utan färdiga mixer. Nu har jag mycket att testa . Tack
    Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Yummi, har länge haft cravings för amerikanska pannkakor, men aldrig kommit mig för att göra dem! Kanske kan smöra lite för dig när jag kommer hem nästa vecka :)?

    SvaraRadera
  4. Hej Madde och Ing-Britt! Så glad jag blir över att ni hittat till min blogg, och att ni gillar den! Ser också att ni har lagt upp er som "följare", vilket jag naturligtvis tycker är extra roligt och hedrande. Välkomna tillbaka, och jag hoppas verkligen jag inte ska göra er besvikna! Allt gott till er båda!
    Erika, smöra på du! Nog ska jag väl kunna fixa några pannkakor till dig! I morse åt jag värmda, överblivna pannkakor och bacon till frukost, mumsigt värre. Apelsin och groddar som tillbehör för att göra det lite nyttigare.

    SvaraRadera
  5. Så godt! Jeg baker selv glutenfritt på min blogg og synes det er like fint hver gang jeg finner en ny glutenfri! Må nok legge deg til på min bloggrull :-)
    Ha en god dag!

    SvaraRadera
  6. Dessa måste vara helt fanatstiskt goda! Jag är galen i mascarpone så dessa borde falla mig i smaken helt.

    SvaraRadera
  7. Hej Spisekje och Emilia! Så kul att också ni hittat till min blogg, och att jag kan bidra med något. Välkomna tillbaka! Jättefina bloggar ni har själva!

    SvaraRadera