lördag 23 mars 2013

Min sagolikt goda, glutenfria matjestårta



Den här matjestårtan kan varmt rekommenderas både till påskbordet och till midsommarfirandet så småningom. Den blev såå lyckad! Tänk att det är påskafton redan om en vecka! Det kan man ju knappast fatta!

Jag hittade inte mitt gamla recept på matjestårta - trots idogt rotande i alla möjliga gömmor -  så jag fick helt enkelt fabricera ett nytt, och det fick bli ett "hopakok" av det som fanns i kylskåpet. Till botten tog jag sex skivor av det här brödet, och en skiva av det här lite grövre för att få lite stuns i det hela. Har du inga glutenbekymmer kan du ta något vanligt, lite medelgrovt bröd. Så här gjorde jag:

250 g bröd sammanlagt - jag tog med kanterna också för att det inte skulle bli för mesigt
60 g smör
150 g naturell Philadelphiaost, ½ 300-gramsask
½ burk smetana, ca 1 dl
1 dl majonnäs
1 msk stark, söt senap
½ inte för stor, röd lök
1 ask matjessill
1 liten knippa dill
1 msk Kunglig Salladskrydda från The Spice Tree
2 msk spad från matjessillburken
3 gelatinblad

Garnering: dillvippor, gräslöksblommor, citronskivor, rädisor, rom eller vad du vill

Skär brödet i tärningar och lägg i matberedaren/mixern. Mixa till ett inte alltför fint smul.
Smält smöret, och häll i matarröret medan mixern är igång. Kör till en sammanhängande massa.
Tryck ut massan i en rund springform, fodrad med bakplåtspapper, och ställ in i kylen att stelna någon timme.
Finhacka löken, dillen och matjessillen.
Blanda ihop Philadelphiaost, smetana, majonnäs och senap, och rör ned lök, dill och matjes.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten minst fem minuter.
Koka upp två matskedar av matjesspadet, och lägg ned de urkramade gelatinbladen att smälta.
Låt svalna till rumstemperatur, och rör ned i matjessmeten lite i taget.
Bred ut matjessmeten över brödbotten, täck över, och ställ i kylskåpet över natten.
Garnera som du vill.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar