fredag 22 mars 2013

Fläskkotlettgryta à la L, med svamp, tomater och gräddig sås



Maken undrade försynt om jag inte kunde göra en gryta på fläskkotlett. "Så där som du brukade göra förr i tiden". Jaha, hur gjorde jag då då? Inte mindes jag det! CRAFT-syndromet ni vet! Jag insåg i alla fall att det var otroligt länge sedan jag tillagade fläskkotletter överhuvudtaget (det mindes jag i alla fall), så jag försökte uppfylla den hovsamma önskan. Eftersom han dessutom fyller år idag så får ni också ta del av hans födelsedagskotletter. Kanske inte riktigt som förr, men de dög de här också!

4 stora, fina fläskkotletter -  svenska förstås
ca 300 g färska champinjoner
2 stora vitlöksklyftor
3 dl grädde + 1 dl vatten
1 tsk senapspulver
2 tsk kryddblandning Himalayas Höjder
ca 10 körsbärs- eller romanticatomater
smör/olja till stekning
salt och svartpeppar från kvarn
valfri redning

Tillbehör: Ugnsbakade potatishalvor. Jag skrubbade potatisen, la dem i en ugnsform, penslade med lite olivolja, och strödde över flingsalt och oregano. Sen bakade jag dem i 225 graders ugnsvärme ca en halvtimme.

Putsa svampen och skär den i kvartar. Torka av fläskkotletterna och se till att det inte finns några benflisor. Skala och flisa vitlöken.
Lägg svampen i en kall stekpanna utan matfett, och sätt på värmen. Fräs runt under omrörning tills ev vätska kokat in, och lägg då i en klick matfett och den tunt flisade vitlöken.
Fräs runt under omrörning tills svampen är fint brynt, och lägg då över den i en gryta.
Hetta upp ytterligare en klick smör/olja och bryn kotletterna fint på båda sidor. Kvarna över salt och svartpeppar, och lägg också över dem i grytan.
Tillsätt grädde, vatten, senapspulver och krydda, och låt småputtra till kotletterna är möra, ca en halvtimme. Lägg på slutet ned halverade, lätt urkramade tomater, och smaka av så såsen är riktigt god och fyllig. Red av på det sätt du föredrar, med arrowroot, maizenaredning eller kanske Redix om du väjer för kolhydrater.





 

6 kommentarer:

  1. Jo den där "gamla grytan" kommer jag ihåg!!! Men det här var en upphottad variant. Jag brukade också göra den rätt ofta. Men då var det burkchampinjoner och en burk krossade tomater. Men det funkade ju bra det också, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaja, det är tur att det finns de som har bättre minne! Den här varianten blev hur som haver riktigt god. Och det är klart att det går bra med burkar också - även om jag tror det blir snäppet godare med färska champinjoner och tomater.

      Radera
  2. Bra med fler "nya" varianter på rätter med fläskkotletter - herrn i huset älskar det och vill äta kotlett sex dagar i veckan :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det låter ju kanske lite väl ensidigt förstås! Men visst, fläskkotletter är bra mat och går att variera på många olika sätt. Jag får bestämt göra det lite oftare jag också!

      Radera
  3. Haha jag tänkte precis som Malla, att det då var hela burkchampinjoner som gällde :) Tiderna förändras! Kommer ihåg smakerna så väl, mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl tur att man kan utvecklas! Men burkchampinjoner är också helt okej. Liksom burktomater.

      Radera