onsdag 17 oktober 2012

Pimpad morgonchoklad för höstruskiga mornar



När man vaknar i beckmörker av att regnet smattrar mot rutan, och blöta trädgrenar svajar oroväckande nära utanför fönstret. När ett gäng pigga, lättfotade små möss flytt höstrusket för att dansa schottis i väggen bakom ens huvudkudde. När det tjuter och piper i skorstenen, och hela huset knirrar och knakar och knäpper så man nästan tror att man befinner sig mitt uppe  i en Hitchcockskräckis. När man måste linda in sig i lager på lager som en gammal övervintrad mumie bara för att våga sig upp ur sängen. Ja då go´vänner, då krävs det kraftåtgärder!!  Comfortfood! Tröstemat helt enkelt! Ni vet sån där mat eller dryck som lindrar både hjärtesorg och själsknip av alla möjliga slag, och som lägger sig som ett ulligt och varmt tröstetäcke både i magen och runt själen. Ofta innehåller tröstematen massor med fett och söta kolhydrater, men det finns alternativ, så misströsta inte!

Inget går upp mot choklad när det gäller tröstemat! Det är oöverträffat! Men det är absolut inte nödvändigt att dricka sötsliskig O´boy. Den här go´a, varma, kryddiga chokladen - eller ska jag kalla det chokladsmoothie - fick mig på fötter en sån där ruggig höstmorgon. Äggröremacka, massor med tända ljus och härlig musik bidrog till att både själen och dagen ljusnade betydligt.

3 dl valfri mjölk - vanlig eller alternativ av havre, ris eller soja
3/4 msk rå kakao
2 krm äkta vaniljpulver
½ msk bananpulver som jag köpt från Immun - kan uteslutas
½ msk torkade linfrögroddar - kan ersättas av krossade linfrön
½ msk hampaproteinpulver - mitt kommer från Blueberry
1 krm nystött kardemumma
1 krm malen kanel
1 krm malen ingefära
(ev ½ msk yaconsirap eller agavesirap)

Värm mjölken.
Blanda det övriga i en mixerskål, och häll på lite av mjölken. Mixa. Häll på resten av mjölken och mixa tills chokladen blir skummig och krämig. Kupa händerna runt den varma muggen, ta några djupa klunkar, och känn hur den go´a värmen sprider sig i hela kroppen! Ha en fin höstdag allihop!

2 kommentarer:

  1. Oh, det här receptet ska jag spara och göra sådan varm choklad för min dotter! :)
    Kanon bra vitaminbomb- choklad! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, Lana! Den här chokladen är nog bland det nyttigaste man kan dricka. Hoppas din dotter ska gilla den också. Den är ganska fyllig i smaken, men om man vill ha den lite mildare kan man minska på kakaomängden. Ha det gott!

      Radera