lördag 13 oktober 2012

Glutenfria bananmuffins med citroncurd och vit chokladtopping



Jag köper av princip bara Kravbananer, och allra helst Rättvisemärkta, annars får det vara. Just bananhanteringen när det gäller konventionell odling är nämligen ganska skrämmande. Nackdelen med de Kravmärkta är förstås att de inte håller lika länge, utan mörknar ganska snabbt. Men inget ont som inte har något gott med sig. Då får man ju anledning att göra bananmuffins!! Eftersom jag den här gången även hade lite citrincurd kvar i kylen som behövde tas om hand, fick det slinka med också. Muffinsen blev supergoda och saftiga, och föll även dotter och måg som gästade oss i smaken.

Om du använder köpt citroncurd, så försök få tag på riktigt god och krämig dito. Mrs Darlington´s är en favorit. Robertson´s t ex är i mitt tycke alldeles för hård, och dessutom har den en konstig bismak som jag inte gillar.

Ha en härlig helg allihop!

ca 3 pensionsmässiga Kravbananer, 220 g
125 g citroncurd, drygt en deciliter
1 msk vit balsamvinäger - syran ger skjuts åt bikarbonaten

2 bamseägg, eller 3 mer normalviktiga
1 dl ljust rårörsocker
½ dl mörkt muscovadosocker
½ tsk äkta vaniljpulver - eller drygt dubbla mängden äkta vaniljsocker
2 dl rårismjöl
1 dl durramjöl
1 msk malda psylliumskal/husk
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat

Glasyr till 4 muffins - lyxade till det när vi fick besök, resten åt vi utan glasyr

50 g vit choklad med halloncrisp - vit choklad med citronsmak är också ett alternativ
en dryg matsked smetana, ca 25 g
lite halloncrunch (köper jag från Immun) eller annat valfritt strössel

Mosa ihop bananerna med citroncurd och balsamvinäger.
Vispa äggen supersuperpösiga och fluffiga med socker och vaniljpulver.
Rör ned bananmoset.
Blanda mjöl, husk, bakpulver och bikarbonat, och vänd försiktigt ned i smeten.
Blanda om väl men försiktigt.
Smörj en muffinsplåt med plats för 12 muffins väl med t ex kokosolja.
Grädda i knappt 200 grader, ca 18 minuter. Passa noga och känn med sticka att muffinsen är torra i mitten.
Ta försiktigt ur muffinsen ur formen, och låt dem svalna på ett galler.
Till glasyren smälter du chokladen i vattenbad. Rör ihop med smetana, och låt stelna till lite. Bred eller spritsa krämen över muffinsen, och strössla ev lite halloncrunch över.








6 kommentarer:

  1. Mums, vilka goda! Och vilken tajming med detta inlägg! Vi ska just idag baka glutenfria muffins, jag och dottern! Perfekt med ditt recept! :)
    Kan jag använda havremjöl istället för durramjöl?
    Ha en fin lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lana! Jag tror säkert det går utmärkt med havremjöl också. Testa! Lycka till med baket, och ha en härlig lördag själv!

      Radera
  2. Hjälp vad gott det lät!

    SvaraRadera
  3. Hej! Har du hittat durrjamjölet i en butik eller beställt på nätet? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Jag brukar köpa mitt durramjöl i min vanliga ICA-butik, men man kan också beställa det direkt från Friends of Adam, som står bakom mjölet. Ha en fortsatt trevlig helg!

      Radera