torsdag 25 oktober 2012

Kjerstis kryddiga äppeldricka med glöggsmak



Jag lider av isbitssyndromet! Ja, jag tror förstås inte att det finns med som vedertagen diagnos i Socialstyrelsens förteckning, men det spelar ingen roll. Jag lider av det i alla fall! Jag är alltid iskall om händer, fötter och nästipp. Dessutom avskyr jag att klä på mig en massa bylsiga kläder, som långkalsingar, tröjor, vantar, mössor, sockor och sjalar, helst vill jag gå sommarklädd året runt. Som ni förstår ingen särskilt lyckosam kombination! Det medför att jag framlever tiden mellan september och juni huttrande, stelfrusen, vitfingrad, blånäst, och med axlarna uppdragna i öronhöjd!

Ett sätt att hotta till sig inifrån är att dricka varm och kryddig äppeldricka, som sätter fart på livsandarna. Kanske den här varianten, som såg dagens ljus för ett par år sedan när jag hittade en påse kvarglömda glöggkryddor i gömmorna. Sedan dess har jag gjort drickan flera gånger, men med egen glöggblandning.
Skulle det - mot förmodan - slå till och bli tropisk hetta och ökenvindar på våra breddgrader, så är drickan njutbar även riktigt kall med en isbit i.

Halvera satsen om du önskar en mindre mängd dricka. Det mörka muscovadosockret gör att drickan blir mustig i smaken, men också ganska mörk i färgen. Vill du absolut ha en ljusare färg på drickan tar du enbart ljust muscovadosocker eller råsocker.

4 kg äpplen – gärna blandade sorter
4 l vatten
1 snittad och urskrapad vaniljstång
ca 55 - 60 g färdiga glöggkryddor – eller gör som jag en egen blandning på några kanelstänger, några pomeransskal, hel lätt krossad kardemumma, några bitar hel torkad och lätt krossad ingefära, några kryddnejlikor, ett par skivor torkad ananas samt några svartpepparkorn.

Till varje liter avrunnen äppeldricka:
1 dl mörkt muscovadosocker
½ dl ljust muscovadosocker eller råsörsocker -  kan uteslutas om du önskar en mindre söt dricka

Tvätta frukten noga. Speciellt viktigt om det handlar om fallfrukt.
Skär äpplena i mindre bitar. Skal och kärnhus kan vara kvar, ta bara bort ev fula fläckar.
Koka tillsammans med vatten, vaniljstång och kryddor ca 30 minuter.
Låt rinna av i silduk ca 1 timme eller över natten
Mät saften. Det brukar bli ganska precis 4 liter.
Koka upp på nytt tillsammans med sockret. Koka några minuter, skumma väl.
Låt kallna och frys in, alt slå saften het på varma, torra flaskor och förslut genast.
Späd med vatten till önskad smak. Jag brukar ta drygt 1/3 vatten och 2/3 äppeldricka.
Servera antingen varm – ev med en liten skvätt rom eller calvados om man behöver extra värme – alt kall med bubbelvatten och isbitar.









2 kommentarer:

  1. Tack för smakprovet du skickade med Rob. Så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Ett bra sätt att värma frusna själar och kroppar!

      Radera