onsdag 9 januari 2013

Vintergröt med hirsflingor, gojibär, fikon, pumpakärnor och mandelmjöl




Nu i vinter är det oftast gröt som gäller till frukost. Och den kan man ju variera i all oändlighet. Det är absolut inget fel på vanlig, hederlig havregrynsgröt, men personligen tycker jag det är roligt att ha lite olika sorters gröt. Dessutom får man i sig alla möjliga nyttigheter av olika slag om man växlar om med olika sorters gryn, frön, nötter och frukter.

Du vet väl att gröt är det trendigaste man kan äta just nu! Det ordnas mästerskap i grötkokning och öppnas speciella grötcaféer lite varstans, där man får sin favoritgröt kokad à la minute. Jag tror t o m det finns särskild take-awaygröt. Så ät gröt om du vill känna dig supertrendig!

Så här blev min gröt igår. En rejäl och mättande portion, så jag hoppade över mackan och nöjde mig med kaffe efteråt. Nej, förresten, ärlighet varar längst! Jag tog faktiskt en pepparkaka som överlevt julen också!

2 dl kallt vatten
1 msk hela chiafrön
1 msk pumpafrön
1 msk gojibär
2 mjuktorkade fikon

2 msk hirsflingor
1 msk kallpressad kokosolja
1 msk mandelmjöl

Till servering: en Kravbanan och valfri mjölk

Strimla fikonen. Lägg dem tillsammans med chiafrön, pumpafrön och gojibär i en kastrull och häll på vattnet. Täck över och låt stå över natten.
Koka upp och vispa ned hirsflingorna. Låt småkoka 4 - 5 minuter.
Vispa ned mandelmjöl och kokosolja, och servera genast med skivad banan och valfri mjölk.

2 kommentarer:

  1. Det är så gott med gröt! Borde göra det oftare hemma hos oss...
    Min dotter älskar bovetegröt som hon toppar med rårörda lingon.
    I Ryssland är gröttradition är mycket. Det finns massvis med recept på gröt som tillagas i ugnen! :)
    Ha en underbar kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröt tillagad i ugnen har jag aldrig testat. Det får jag bestämt göra! Jag gillar också bovetegröt, men tycker om att variera med olika sorters flingor och gryn. Ha det bra du också!

      Radera