tisdag 8 januari 2013

Grönkålspaj med bacon och ädelost



Jag hoppas du har upptäckt vilken fantastisk grönsak grönkål är! Proppfull med vitaminer, mineraler och spårämnen av alla de slag. Dessutom är den ju så god! Jag brukar göra soppa av den - och i mitt barndomshem var grönkålssoppa en självklarhet på annandagen - men här har den hamnat i en god paj tillsammans med knaprig bacon och smakrik ädelost.

Jag spar vattnet som jag kokar grönkålen i. Det blir en smakrik buljong som jag gör en god soppa av. Häng på så kommer det receptet endera dagen. Buljonen kan frysas in om du inte använder den på en gång, men den håller några dagar i kylskåpet.

Om du inte tål mjölkprodukter hoppar du över ädelosten, byter grädden och mjölken mot något mjölkfritt alternativ, och kryddar i stället på lite extra med någon god kryddblandning.

2 dl mandelmjöl
1 dl rårismjöl eller bovetemjöl
2 msk malda psylliumskal
100 g LF smör - alternativt mjölkfritt margarin
1 - 2 msk iskallt vatten

250 g grönkål + 1 liter vatten + 1 msk buljongpulver
2 vitlöksklyftor
75 ädelost - jag använde Aura som är laktosfri
1 paket bacon
4 ägg
2 dl grädde
2 dl mjölk
svartpeppar från kvarn

Mixa ihop pajdegen. Ta den mindre mängden vatten först. Ev klarar du dig med den, det beror lite på vilket mandelmjöl du använder. Tryck ut degen i en smord pajform.
Nagga botten, och ställ in pajskalet i kylen eller frysen någon timme, så den "sätter sig".
Under tiden kan du förbereda fyllningen.
Repa grönkålen och skölj den.
Koka upp vatten med buljongpulver, och koka grönkålen mjuk ca 5 - 8 minuter tillsammans med flisad vitlök. Låt gärna de grova stjälkarna följa med, för extra smak på buljongen.
Sila från buljongen och spar den till soppkok. Krama ur vätskan ur grönkålen väl, annars kan pajen bli vattnig. Grovhacka grönkålen. Jag använde inte stjälkarna sedan jag kokat dem.
Stek baconet, men inte alltför hårt.
Förgrädda nu pajskalet i 210 graders ugnsvärme knappt 10 minuter.
Fördela grönkål, ädelost och bacon över pajskalet. Kvarna över svartpeppar.
Mixa ihop ägg, grädde och mjölk, och häll över.
Fortsätt grädda pajen ungefär en halvtimme i lite lägre temperatur, ca 200 grader..











 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar