onsdag 2 januari 2013

Glutenfria frukostbröd med hirsmjöl



De här lättgjorda glutenfria bullarna passar bra till frukost eller mellanmål, och kan också användas som lite grövre hamburgerbröd om man har lust. Jag fick ut 12 rejäla bullar av den här satsen.

Jag brukar köpa mitt hirsmjöl på Tant Gröns Skafferi här i Uppsala, men det brukar också gå att få tag i på nätet. Chiamjöl finns att få tag på lite varstans numera, bl a på hälsokosten, men kan även det köpas på nätet.

Så här gör du bullarna.

50 g jäst
50 g smält smör/margarin, eller motsvarande mängd olja
2 dl valfri yoghurt
3 ägg
1 msk flytande honung
4 dl hirsmjöl
4 dl rårismjöl
½ dl chiamjöl
1 tsk salt
2 msk fiberhusk

Smula jästen i degbunken.
Smält smöret/oljan och blanda med yoghurt. Värm blandningen till lite drygt 30 grader.
Lös jästen i lite av blandningen, och tillsätt sedan resterande degvätska.
Rör också ned de lätt uppvispade äggen och honung.
Blanda mjölsorterna med salt och husk, och tillsätt lite i taget.
Arbeta degen mycket väl, ca 12 - 15 minuter på lågt varvtal i maskinen.
Klicka upp bullar på bakpapprad plåt. Jag gned in 2 skedar med lite olja, så gick det lätt. Sedan gned jag in fingrarna med lite olja och jämnade till bullarna.
Täck över och låt jäsa drygt en halvtimme.
Grädda bullarna i ca 230 graders ugnsvärme tills de fått fin färg.
För mig tog det knappt 10 minuter, men ugnar är personligheter, så passa noga. Bullarna ska kännas lätta och låta lite ihåliga när man knackar på undersidan.
Låt bullarna svalna på galler under bakdukar.









 

2 kommentarer:

  1. Gott, gott!
    Ska också ladda upp nu med glutenfritt bröd och lchf-bröd för mig och min dotter! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lana! Här har det bakats idag också! Det var alldeles tomt i frysen. Ha det gott du med!

      Radera