onsdag 30 januari 2013

Soppgryta med vitkål, potatis, surkål och salsiccia



Idag står en vintervärmande soppgryta på menyn. Det behövs fortfarande även om temperaturen tackochlov krupit uppåt lite. Det är en god och nyttig vardagsrätt med både färsk vitkål och surkål. Salsiccian med kryddning av timjan, persilja och vitlök sätter extra smak på soppan, och surkålen bidrar med frisk syrlighet. En lyckosam förlovning mellan Östeuropa och Italien känns det som!

Som grund till soppan använde jag min mustiga buljong som jag fått när jag kokat grönsaker till olika lådor och gratänger. Om jag inte planerar soppkok någon av de närmaste dagarna brukar jag frysa in buljongen så länge. Sen blandar jag ihop de olika grönsaksbuljongerna och förstärker ev med lite extra buljongpulver. Om du inte har något grönsaksavkok på lut får du göra en egen riktigt god buljong med tärning eller fond. Blanda t ex kycklingfond med lantbuljongpulver.

Soppan är både gluten- och mjölkfri.  LCHF-anhängare får hoppa över potatisen och tar mer kål i stället. Är du vegetarian byter du till någon vegetarisk korv. Soppan borde med andra ord kunna passa de allra flesta.

1 liter riktigt god och mustig buljong
2 bamsestora potatisar, ca 300 g
500 g färsk vitkål
2 vitlöksklyftor
2 - 3 dl surkål - min kom från Tistelvind, köpt i min vanliga ICA-butik
4 salsiccia, ca 300 - 350 g
2 msk hackad persilja

Skala och tärna potatisen, strimla vitkålen fint, skala och flisa vitlöken.
Koka upp buljongen och lägg ned potatis, vitkål och vitlök. Koka på ganska svag värme ca 15 minuter, eller tills potatis och kål känns mjuka.
Slanta korven och låt den sjuda med ytterligare 5 minuter.
Rör ned surkålen och låt allt bara bli varmt.
Smaka av och strö rikligt med persilja över.
Servera soppan med gott bröd, och 4 personer blir mätta och nöjda.
Buon appettito!

2 kommentarer:

  1. Det är jättegott att göra soppa på surkål! Är väldigt vanligt att göra det i Ryssland! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det är mer vanligt i Ryssland och andra länder i östeuropa. Ni är bättre på att använda surkål, något som vi borde lära oss att göra mer. Surkål är ju sååå nyttigt. OCH gott!
      Ha det fint du också!

      Radera