lördag 28 januari 2012

Saftig, glutenfri banankaka med smak av vanilj, citron och kokos



Så hände det då igen! Bananerna blev liggande lite för länge i fruktskålen, och kändes inte alldeles aptitiliga att äta som de var. Men, men, det finns hopp även för gamla skrumpna, brunfläckiga, skröpliga bananer. Med lite kärleksfull ompyssling blev de förvandlade till den allra läckraste banankaka! Trösterikt, eller hur? Nja, nu har jag väl inte tänkt mig att hamna i en kaka precis - även om likheterna är påfallande - men det måste ju finnas andra sätt att komma till användning för oss mänskliga banan-look-alikes!

Banankakan blev hursomhelt jättegod. Ofta brukar man smaksätta banankakor med kanel och ingefära, men jag friskade i stället upp smaken med citronmarmelad och så rejält med vanilj. Kakan är både gluten- och mjölkfri. Om man inte tål mandel kan mandeloljan bytas till kokosolja eller en fin rapsolja.

Nog måste väl banankaka räknas som ett klassiskt bakverk? Jag bestämmer mig i alla fall enväldigt för det, och skickar receptet till Månadens Sötsak, där temat för januari är just Klassiker.

3 skröpliga bananer - sammanlagd vikt med skal på mina var 370 g
3 ägg
2½ dl rårörsocker
1½ msk vaniljsocker
½ dl mandelolja
1 dl citronmarmelad
4 dl ljust bovetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk malda psylliumfrön

smör/kokos till formen

Mosa bananerna.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt tjockt och pösigt.
Rör ned bananmos, olja och citronmarmelad.
Blanda bovetemjölet med bakpulver och malda psylliumfrön, och vänd ned det. Blanda väl, men rör inte för mycket.
Häll i en smord 1½-litersform, rikligt "bröad" med riven kokos.
Grädda längst ned i ugnen på 175 graders ugnsvärme ca 40 - 45 minuter. Känn med en provsticka att kakan känns torr. Passa noga, skillnaden mellan en torr och saftig kaka kan handla om några minuter.







3 kommentarer:

  1. Hej! vad roligt att du gillar min blogg, det värmde att höra. Även roligt att du tittar in där :)

    Jag brukar kika in här också emellanåt, men tyvärr är jag dålig på att kommentera. Jag får bli bättre på det :)

    Den här kakan låter riktigt god, perfekt när bananerna börjar sjunga på sista versen :)

    Du nämnde bovetemannagryn i min blogg, var köper du det? Jag har bara hittat hirsmanna på hälsokosten.

    Du får ha en underbar söndag och en kommande vecka :) kram

    SvaraRadera
  2. Hej Molly! Roligt att du tittade in till mig också! Bovetemannagrynen köpte jag på Tant Gröns Skafferi här i Uppsala. Har faktiskt aldrig sett dem någona annanstans tidigare. Skrolla ned till torsdagens inlägg denna vecka, så ser du en bild på dem. Märket heter Werz. Mer info och möjlighet att handla dem på nätet hittar du hos www.biova.se. Lycka till och ha det gott!

    SvaraRadera
  3. PS Skrev i hastigt mod att man kunde handla bovetemannagrynen på nätet hos Biova, men det stämmer inte. Däremot hittar man på deras hemsida en förteckning med butiker och återförsäljare, där man kan titta och se om det finns någon i ens närhet. DS

    SvaraRadera