lördag 7 januari 2012

Knapriga glutenfria havrekakor med russin, gojibär, hackad mandel och mandelpasta



Här kommer ett förslag på knaprigt goda, lite nyttigare kakor när man vill ha något lite sött att tugga på efter middagen. Och det vill man ganska ofta! Kakor är förstås kakor - hur man än vrider och vänder på det - men jag tycker ändå att de här faller under kategorin oskyldigheter. Om man inte är militant köttätare och fanatisk antikolhydrataktivist förstås. Nej jag raljerar inte över dem som lider av sockerberoende och som måste avhålla sig från allt sött, dem har jag den största respekt och förståelse för. Däremot kan jag ibland tycka att en del andra ibland är onödigt högröstade och osakliga i debatten. Men, men var och en får bli salig på sin fason! Jag tror i alla fall att fullkornshavreflingor, fullkornshavremjöl, kokosolja, mandel, russin och superbär alltsammans innehåller sånt som är bra och nyttigt för kroppen.

Jag har inte prövat att göra kakorna på boveteflingor eller hirsflingor, men tror säkert att det också fungerar om man inte tål spannmål överhuvudtaget. Byt i så fall även havremjölet mot bovetemjöl.

Mandelpastan - eller mandelsmöret som det också kallas - innehåller bara ekologiskt odlade, malda, rostade mandlar och lite havssalt, inga andra tillsatser. Märket som heter Monki brukar finnas i en del hälsokostaffärer och har även jordnötspasta, cashewnötspasta, solrospasta och hasselnötspasta i sortimentet. De kan också köpas på nätet.  Jag har också testat jordnötspastan och cashewnötspastan, som jag gillar skarpt.

3 dl havregryn - Saltå kvarns ekologiska eller Semper Ren havre t ex
75 g kokosolja eller smör
2 ägg
1 dl ljust rörsocker
½ dl Cane syrup
1 msk vaniljsocker
1 dl mandelpasta
½ dl gojibär
½ dl russin
½ dl hackad mandel
3 dl havremjöl
½ msk bakpulver

Smält smöret eller kokosoljan och häll det hett över havregrynen. Låt det svälla en stund.
Vispa under tiden äggen tillsammans med socker, sirap och vaniljsocker till en ljus och luftig smet.
Vispa också i mandelpastan.
Rör ned havregrynen/smöret, bär, russin och hackad mandel.
Rör också ned havremjölet blandat med bakpulvret. Rör om så allt blandas väl, och klicka ut smeten på bakpapprad plåt. Kakorna flyter ut lite, men du kan platta till dem lite innan de gräddas ca 16 - 17 minuter i 175 graders ugnsvärme. Jag fick ut exakt 50 kakor på den här satsen, två plåtar med 25 på varje.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar