fredag 27 januari 2012

Foliebakad torskrygg med spenat och tomater



Den här goda och otroligt lättlagade torskryggen bjöd jag mig själv på en kväll när maken var borta och festade på annat håll. Jag tyckte att jag också var värd något gott i min ensamhet! Det blev en fin portionsbit av torskrygg på en bädd av babyspenat, och med miniplommontomater och drösvis med dill på. En god fiskkrydda, några smörklickar, och skjuts in i ugnen! Lättare kan det inte bli, och knappast godare och nyttigare heller.

För en person alltså. Receptet kan naturligtvis dubblas eller mångfaldigas om man är flera vid bordet.

1 bit torskrygg på ca 200 g
ca 60 g färsk spenat - baby eller vanlig
85 g miniplommontomater eller körsbärstomater
3/4 msk fiskkrydda av någon sort som du tycker om - jag använde Singökrydda från The spice Tree
1 liten knippa dill
ca 25 g smör
lite salt och peppar

1 stor bit dubbelvikt folie

Lägg folien i en ugnseldfast form, och smöra den i botten.
Bred ut spenaten, och lägg på fisken.
Salta och peppra lite försiktigt, och strö också över kryddan.
Halvera tomaterna och fördela dem över, liksom grovhackad dill.
Klicka på smöret, och vik ihop folien så det blir tätt.
Stick in en termometer i tjockaste delen av fisken - genom folien - och baka i ugnen på 200 grader tills innertemperaturen visar 50 grader.
Var försiktig när du öppnar paketet, för det är varmt och ångar rejält.
Ät precis som det är, eller med potatis till om du är väldigt hungrig.




1 kommentar:

  1. Jahaja, se där var det ju! Det blir verkligen så mycket godare när man bakar in firren i folie.

    Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera