tisdag 24 maj 2011

Ugnsbakad lax med örttäcke - varm eller kall



Nu var det så länge sedan jag bjöd på fisk här på bloggen så ni börjar väl undra, laxfantast som jag utgett mig för att vara. Joodå, jag har ätit både lax och annan fisk sedan sist, både hemma och ute, men inte tyckt att recepten varit så revolutionerande att lägga ut på bloggen.
Här kommer i alla fall ett recept som är användbart nu i festtider. Laxen blir väldigt saftig och fin när man bakar den på låg temperatur. Jag har vid flera tillfällen bjudit den kall på buffé, men den är också god varm med pressad potatis till. Så åt vi den nu senast i helgen. En majonnäs- och crème fraichebaserad örtsås smakar bra till. Eller blanda bara lika delar majonnärs och crème fraiche och smaksätt med pressad vitlök, limesaft och lite salt och peppar.

Äter man laxen som varmrätt räcker den till 5 - 6 personer beroende på vad man har till. På buffé räcker den till betydligt fler, också där beroende på vad som i övrigt serveras.

Det här får bli mitt bidrag till Malin, som har fisk som månadsutmaning på sin blogg.


ca 800 - 1000 g färsk lax
½ knippa dill
½ knippa persilja
några kvistar timjan
saft av en ½ citron
2 tsk Kunglig salladskrydda
½ - 1 tsk salt
3 msk jungfrurapsolja av bra kvalitet

Ta bort alla ben från laxen, men låt skinnet sitta kvar. Lägg laxen i en rapsoljesmord ugnssäker form.
Mixa ihop alla ingredienser till örttäcket. Smaka av, om det ev behövs mer salt, och bred röran över laxen.
Baka i ugnen. på 125 grader tills innertemperaturen är ca 58 - 60 grader.
Servera varm eller kall med örtsås av något slag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar