onsdag 18 maj 2011

Jordgubbs- och rabarbersylt med vanilj och kanel




Jordgubbar och rabarber är en klassisk och oslagbar kombination. Än så länge dröjer det lite tills vi får svenska jordgubbar till överkomligt pris, men rabarbern är i full gång. Vilken tur att det finns så fina och prisvärda frysta jordgubbar, så jag kan göra min sylt redan nu! Den är jättegod att ringla över glass eller pannkakor t ex.

Det finns visst massor med olika slags rabarber har jag förstått. Jag har ingen aning om vad min sort heter, men den har funnits i trädgården sedan "urminnes tider", eller i alla fall så länge jag kan minnas. Den funkar bra till både saft, sylt, chutney, som kräm eller i bakverk.

Det här behövs till två burkar sylt.

500 g frysta, knappt tinade jordgubbar
500 g rabarber
2 kanelstänger
1 vaniljstång - alternativt ½ - 1 tsk äkta vaniljpulver ( vaniljsocker behövs det mer av om du använder det)
1 dl vatten
4 dl syltsocker

Ta fram jordgubbarna och låt dem nätt och jämnt tina. Ansa och skär rabarbern i mindre bitar.
Lägg i en kastrull tillsammans med vatten, kanel och snittad urskrapad vaniljstång. (Jag upptäckte att jag inte hade någon vaniljstång kvar, och rörde i stället i lite av mina dyrbara korn av äkta vaniljpulver på slutet. Det gick lika bra).
Låt koka upp, och småkoka ca 15 minuter. Ska bli mjukt, men ändå inte alltför mosigt. Skumma.
Tillsätt sockret, koka upp på nytt, och låt koka några minuter under omrörning så allt socker hinner smälta.
Ta från plattan - tillsätt vaniljpulvret om du använder det - och häll upp på varma, torra burkar. Kan också frysas.






1 kommentar: