lördag 14 maj 2011

Ginocrepes - mjölk- och glutenfria

Det har varit stora problem med Blogger de senaste dagarna. Redan publicerade inlägg har försvunnit, jag har inte kunnat ta mig in på bloggen överhuvudtaget, och ett par inlägg som jag förberett är helt enkelt "bortspolade". Konstiga krumelurer dyker upp här och där.  Datorn verkar leva sitt eget liv ibland. Får försöka rekonstruera de grekiska, fyllda paprikor vi åt för någon dag sedan - om de inte dyker upp igen av sig självt.

I kväll är det meoldifestival, och joodå, jag ska inte hyckla. Nog kommer jag att sitta och titta och heja på Eric. Man blir ju glad bara av att titta på killen! Han verkar sprudla av livsglädje hela han, och blir säkert populär oavsett hur det går!
Varför inte festa loss på en  kalasgod crèpe medan vi följer omröstningen.

Gino är en klassisk gammal efterrätt, som helt enkelt består av frukt och bär, som gratineras i ugnen med riven vit choklad över. Här tog jag mig för att göra Ginocrepes. Jag gräddade crepes av mitt vanliga gluten- och mjölkfria crepesrecept, fyllde med fruktsallad, och gratinerade med mjölkfri vit choklad. Hur läckert som helst! Passar efter en lite lättare måltid, kanske en fisksoppa. Eftersom crepesen är ganska mättande tycker jag det räcker med en per person. Ta den frukt du tycker om. Jag blandade melon, päron, färsk ananas, blåbär och apelsin.

½ sats crepessmet + ½ msk kokossocker eller muscovadosocker

valfri fruktblandning, ca 6 - 8 dl
30 g vit choklad

Vispa ihop smeten med tillsats av sockret, och grädda 4 crepes.
Lägg fruktblandning på halva crepesen, och vik över den andra halvan. Lägg i en smord, ugnsfast form.
Riv över chokladen
Gratinera på hög ugnsvärme, 250 grader, ca 5 minuter. Passa noga så det inte bränns.
Servera genast, ev med en kula iskall glass som tillbehör.







2 kommentarer:

  1. Hej Kjersti, hoppas allt är bra med dig! Vill bara meddela att jag har gjort mitt första bak i nya köket, med fantastisk succé!!!! Supergoda muffins och mitt vanliga bröd (denna gång med krossade linfrön) blev det. Det blev så bra så nu ska jag nog våga mig på att testa nya recept, ska ge Fiberhusk en ny chans faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Vad kul, Susi, att det blev så lyckat!! Grattis förresten till det nya huset och nya köket, det ser fantastiskt ut! Det är klart du ska våga testa lite nya saker, även om det är skönt med gamla beprövade recept också. Jag bakade ett jättegott matbröd häromdagen som kommer på bloggen i morgon. Håll utkik då. Ha en bra fortsättning på helgen!

    SvaraRadera