onsdag 25 maj 2011

Ljuvlig jordgubbsglass - mjölkfri vid behov



Den här glassen är ljuvligt god och krämig, och helt utan tillsatser och andra konstigheter. Du kan göra den på vanlig grädde eller någon alternativgrädde av soja, ris eller havre. Kokossockret gör att glassen blir lite mörkare i färgen, och även får en liten kolasmak, men du kan byta ut det mot muscovadosocker eller vanligt socker om du önskar.
Eftersom glassen är så krämig i konsistensen fryser den bra utan glassmaskin. Kom bara ihåg att ta ut den minst en halvtimme i förväg, så den hinner mjukna lite och det går lätt att ta ut kulor av den. Servera gärna färska bär eller någon god sylt till.


5 dl valfri grädde (jag tog hälften/hälften av laktosfri vispgrädde och laktosfri matgrädde)
1 vaniljstång
1½ msk kokossocker

4 äggulor
1½ msk kokossocker
2 msk jordgubbspulver - från Immun

Snitta och skrapa ur vaniljstången, och lägg ned i grädden tillsammans med kokossocker.
Låt koka upp, och sjuda på svag värme 5 minuter.
Dra från plattan och låt svalna till rumstemperatur. Fiska upp vaniljstången.
Vispa ned äggulorna och resten av sockret i vaniljgrädden, och sjud på svag värme tills krämen tjocknar.
Dra från plattan och låt svalna. Vispa glasskrämen emellanåt.
Vispa ned jordgubbspulvret.
Frys glassen i glassmaskin eller i en form i frysen.




3 kommentarer:

  1. Har de bärpulver på Life Kvaren, kokossocker på Ica?

    SvaraRadera
  2. Kokossocker finns på ICA, men jag har faktiskt aldrig sett bärpulver på Life. Däremot i en del "privata" hälsokostaffärer i Stockholm. Jag brukar köpa mitt bärpulver på nätet, på Immunbutiken. http://www.immun.se/ Jag köper även mitt nyponpulver där. Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar, ska i varje fall köpa kokossocker direkt.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera