onsdag 13 oktober 2010

Rotsaksplättar à la Erika med curry- och gräddfilssås

Det har gått några solvarv sedan jag som ung och fattig student allvarligt måste överväga om jag kunde kosta på mig lyxen av en utelunch för 6 kronor, eller om jag måste lägga de pengarna på en vintertröja i stället. Idag är det yngsta dottern Erika, som pluggar till tandläkare i Stockholm, som måste vända på slantarna för att studielånet ska räcka till. Som tur är, är rotsaker nästan löjligt billiga, och det går att för en billig peng få en både god och hälsosam måltid. Testa de här plättarna får ni se!

ca 1 kg skalade och tärnade rotsaker (jag tog morötter, kålrot, gulbeta, palsternacka och persiljerot)
vatten så att det täcker, ca 8 dl
3 msk buljongpulver – ex vis Renée Voltaires lantbuljong
1 pressad vitlöksklyfta
2 ägg
1 dl bovetemjöl
olja/smör till stekning

2½ dl gräddfil – sojacremefraiche för den som inte tål mjölk
1 medelstort äpple med skal (många nyttigheter sitter i skalet)
½ msk curry
salt och peppar från kvarn, och gärna lite vitlökspulver

Lägg rotsakerna i en gryta och häll på vatten så att det täcker. Blanda ned buljongpulvret, och koka under lock tills allt är mjukt, ca 25 – 30 minuter.
Häll av vattnet och låt svalna något.
Mosa rotsakerna med en potatisstöt. Det gör inget om det blir lite ”bitigt”.
Rör ned mjöl, ägg och en pressad vitlöksklyfta.
Stek plättarna gyllenbruna på medelvärme.
Riv äpplet grovt, och blanda med gräddfil och curry. Smaka av med salt och peppar.
Servera plättarna med såsen och rårörda lingon.


5 kommentarer:

  1. oh va gott det ser ut.. Vilken bra ide att lägga upp receptet här. Nu kan du också kolla upp min blog fast inte om mat men mina handgjorda kort :-)

    må så gott
    Susheel

    SvaraRadera
  2. Den du! Ska jag testa! kram

    Robert

    SvaraRadera
  3. Ja gör det! Kram tillbaka! Och Du, Susheel, jag har inte lyckats hitta Din blogg, jag vill jättegärna ha adressen för jag vet vilka vackra kort Du gör!

    SvaraRadera
  4. Skall bli gott att prova. Igår gjorde jag Raggmunk, min mammas recept med bara ägg utan mjöl och mjölk, som ger riktigt krispiga raggmunkar. Hälsningar Catarina

    SvaraRadera
  5. Jag håller tummarna för att Du ska tycka om dem! Själv tycker jag att de är jättegoda. Skadar ju inte att de är nyttiga också. Ja, raggmunk är gott också, det var länge sedan jag gjorde, så det är kanske dags snart igen. Allt gott!

    SvaraRadera