torsdag 21 oktober 2010

Rosa Bandet

Ingen har väl kunnat undgå att märka att oktober månad är färgsprakande rosa, allt för att uppmärksamma forskningen kring och kampen mot bröstcancer. Många affärer och företag bidrar på olika sätt, och det är olika Rosa Bandet-aktiviteter. Under alla mina år som kurator på onkologen träffade jag mängder av fantastiska kvinnor - och ett fåtal män - som uthålligt och modigt kämpade med och mot sin bröstcancer. Jag slogs ofta av vilken otrolig styrka vi människor besitter, och vilken kraft vi förmår mobilisera när det gäller för att möta också väldigt svåra situationer. Tack och lov har forskningen och behandlingsmöjligheterna - bl a tack vare Rosa Bandet - stadigt gått framåt sedan jag började på onkologen i mitten av 80-talet, men fortfarande dör alltför många i sjukdomen, så fler insatser behövs.
Mina egna bröst är efter fem års amning och efter att ha levererat ca 150 liter mjölk till dåvarande Modersmjölkscentralen inte så mycket att ställa upp i en skönhetstävling med. Men de är än så länge - såvitt jag vet i alla fall - friska, vilket jag är oändligt tacksam för! Som en hyllning till alla fantastiska, livgivande kvinnobröst kommer i morgon recept på rosa Cupcakes. Bidra Du också till Rosa Bandet, på det sätt som passar Dig! Om inte annat, så med en hoppfullt glimmande reflex i det tätnande höstmörkret.

2 kommentarer:

  1. designen på årets rosa band faktiskt är himla kul och fin, köp köp!

    SvaraRadera
  2. Håller med! Reflexen är också fin. KJersti

    SvaraRadera