måndag 10 oktober 2016

Glutenfri äppelkaka med mascarpone, citruscurd och hirsmannagryn eller hirsflingor



Precis på dagen för sex år sedan gjorde jag mitt allra första blogginlägg, just med en äppelkaka med citronsmak, och idag sex år senare avslutar jag min "bloggkarriär" - också med en äppelkaka med citronsmak. Den där första kakan hade jag vunnit pris med i tidningen Land, och den var inte glutenfri. Det är det enda icke glutenfria recept som jag har behållit på bloggen, av ren och skär nostalgi eftersom det var det första trevande försöket till bloggande. De andra icke glutenfria originalrecept som jag hade med i början - mest för att ni skulle kunna jämföra med de glutenfria alternativ som jag skapade - har jag tagit bort eftersom jag velat vara en ren glutenfriblogg.

I den här äppelkakevarianten samsas mascarpone med hirsmannagryn/hirsflingor och lite kalamaniscurd, som är en slags citrusfrukt, och resultatet blir en tät, saftig lite kompakt äppelkaka som nästan känns lite mazarinartad och som smakar fantastiskt till en klick lättvisåpad grädde eller hemgjord vaniljsås. Jag har gjort kakan både med hirsmannagryn från Zwicky och med hirsflingor från Recomarket som är väldigt finfördelade och nästan lite mannagrynsliknande i konsistensen. Om du använder grövre flingor föreslår jag att du mixar sönder dem lite lätt till ett smul.

Nej, jag har inte glömt bakpulvret. Det ska inte vara något i den här kakan.

3 ganska stora ägg
1 dl ljust råsocker eller rårörssocker
125 g mascarpone - ½ burk
70 g citruscurd av bra kvalitet - citroncurd, limecurd, kalamansicurd eller apelsincurd
1 3/4 dl hirsmannagryn eller smulade hirsflingor
1 tsk xantangummi

2 - 3 fasta, aromatiska äpplen - gärna Gravensteiner som är en favorit
kanel, kardemumma efter smak

2 msk mandelspån
2 msk kokoschips
2 tsk flytande honung, agavesirap eller ingefärssirap

Vispa ägg och socker ljust och pösigt.
Vispa också i mascarpone och curd, och vispa på lågt varvtal tills smeten blir slät och klumpfri.
Blanda hirsmannagrynen/hirssmulet med xantangummi och vänd försiktigt ned i smeten.
Låt svälla 5 minuter och rör smeten slät på nytt.
Häll i en smord form med löstagbar kant.

Skala, kärna ur och klyfta äpplena ganska tunt. Stick ned i smeten.
Dofta över kanel och kardemumma.
Blanda mandelspån och smulade kokoschips - eller ta bara en av sorterna - och strössla över.
Ringla över honung eller sirap.
In i ugnen på 175 grader ca 35 - 40 minuter.
Kakan är godast lite ljummen med en klick lättvispad grädde eller iskall vaniljsås till.

Ha det bra och ta hand om er! Och även om jag slutar blogga finns jag kvar på Instagram där jag då och då säkert kommer dela med mig av olika matäventyr. Haka gärna på där ni som har lust! Ni behöver inte själva vara aktiva för att lägga upp ett konto och följa mig eller någon annan.

Har ni förresten sett att jag lagt upp en flik med enbart äppelrecept av alla de slag. Det kanske kan vara bra att ha nu i äppeltider. Där samsas både mjuka kakor, pajer, mos, chutney, efterrätter och dryck.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar