fredag 19 december 2014

Glutenfri fruktkaka med xantangummi - variation på gammalt tema



Fruktkaka bara måste man ha till jul. I alla fall i den här familjen. Det är ett obligatorium. På den tiden min gamla moster levde försåg hon oss alltid med fruktkakor till jul - och nästan alla andra hon kände också för den delen. Dessutom brukade hon baka till kyrkans julförsäljning. En jul berättade hon att hon bakat över 20 fruktkakor! Där ligger jag i lä! Förvisso har jag redan bakat tre satser av mina goda saffransfruktskorpor (de försvinner snabbare än man tror det är möjligt) men det här är den hittills enda vanliga fruktkakan för året. Jag gjorde lite förändringar från mitt gamla vanliga recept eftersom jag bl a ville testa med xantangummi. Mycket lyckat resultat kan jag utlova. Pröva gärna du också.

Frukten jag använder är ekologisk, även den syltade. Du kan använda vilka sorters frukter, bär och nötter du vill, bara det blir ungefär samma mängder totalt sett. Jag vill inte att rom- eller cognacssmaken ska bli för stark, så därför blandar jag med vatten. Vill du ha mer smak hoppar du över vattnet. Vill du inte använda alkohol överhuvudtaget kan du i stället ta pressad apelsin.

100 g torkade tranbär
100 g ljusa russin
½ dl Malibu kokosrom eller cognac
½ dl vatten

200 g riktigt mjukt smör - jag använde laktosfritt
2 dl rårörssocker
½ dl ljus agavesirap
4 stora ekologiska ägg - rumsvarma
100 g skållad och skalad mandel
50 g syltade apelsinskal
50 g syltade citronskal
50 g suckat
3 dl rårismjöl
1 msk bakpulver
1 msk äkta vaniljsocker
2 tsk xantangummi

Börja med att lägga tranbär och russin i blöt i vätskan och låt stå över natt.
Rör smör, socker och agavesirap ljust och fluffigt.
Rör ned de rumsvarma äggen ett i taget och rör kraftigt emellan. Om äggen skulle vara för kalla kan det hända att smeten skär sig lite, men det gör inte så mycket. Det brukar rätta till sig.
Blanda nu i den blötlagda frukten och mandeln och rör om.
Blanda de syltade frukterna med lite av mjölet så det inte klumpar sig och blanda också ned den.
Blanda resterande mjöl med bakpulver, vaniljsocker och xantangummi och blanda också ned det.
Rör om så allt blandas väl och låt smeten svälla 10 minuter medan du gör i ordning och smörjer en lämplig form. Smörj den riktigt, riktigt väl. Eventuellt kan du lägga ett smort bakpapper i botten också.
Grädda i 170 grader, längst ned i ugnen en timme och 10 minuter. Känn med provsticka att kakan är klar. Lägg över ett bakpapper eller smörpapper på slutet om kakan verkar bli för mörk.
Låt den stå till sig några minuter innan du stjälper upp den. Låt den sen svalna i "det fria" en kvart innan du låter den bli helt kall under den rendiskade formen. Förvara i kylkåpet och försök att låta bli att skära i den förrän nästa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar