tisdag 18 december 2012

Yoghurtpannacotta med kanel- och kakaokryddad nöttopping



Som jag skrev i förrgår var jag nyligen på Karins Skafferi och bunkrade lite förnödenheter och köpte lite julklappar. Då passade jag också på att handla härlig yoghurt från Eskesta Gårdsmejeri (ni vet de som vann pris för sin kozzarella i Sveriges Skönaste Gårdar). Yoghurten, som är gjord av mjölken från fjällkor, smakar helt fantastisk, och jag fick lust att använda en del av den i en yoghurtpannacotta. Den fick lite syrligare, fräschare smak än pannacotta vanligtvis brukar ha när den är gjord på enbart grädde, och blev i mitt tycke supergod. Får du inte tag på just den yoghurten kan du använda annan, mild yoghurt med lite högre fetthalt. Toppingen kan du göra precis som du vill. Kanske enbart toppa med bär eller frukt, eller göra någon gelé av riktigt god sylt eller marmelad. Eller också väljer du min topping. Jag rostade lite mandlar och cashewnötter, som sedan fick sällskap av muscovadosocker, kakao och julig kanel. Du kan välja vilka nötter som helst, som du tycker om och tål.

Välj LF yoghurt och grädde om du behöver det, och i så fall även en vit sk veganchoklad. Jag har inte testat, men föreställer mig att det också fungerar med något helt mjölkfritt alternativ till yoghurt och grädde. 4 - 6 personer räcker panacottan till, beroende på dels vad man ätit innan, dels på hur "måttfull" man känner sig. Eftersom jag inte tillhör den senare kategorin gjorde jag 4 naggande goda pannacottor.

2½ dl yoghurt
2½ dl grädde
1 - 2 tsk vaniljsocker
1 krm nystött kardemumma
40 g vit choklad - min var Fairtrade från Divine
2 gelatinblad

Topping:
40 g skållad, skalad mandel
40 g naturella cashewnötter
1 msk ljust muscovadosocker
½ msk mörkt muscvadosocker
1 tsk rå kakao
½ tsk malen kanel
1 msk smör
2 msk grädde

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, minst 5 minuter.
Koka upp grädde tillsammans med vaniljsocker och kardemumma.
Bryt ned chokladen och rör tills den smälter.
Lägg i de blötlagda gelatinbladen och vispa runt så de smälter i den varma chokladgrädden.
Låt svalna till rumstemperatur, och vispa då i yoghurten.
Häll upp i portionsglas och ställ kallt i kylskåpet minst några timmar, gärna över natten. Pannacottan räcker till 5 - 6 personer.

Strax innan det är dags att äta gör du toppingen, som fortfarande ska vara lite ljummen.
Blanda ihop socker med kakao och kanel.
Grovhacka mandel och cashewnötter.
Hetta upp en stekpanna, och rosta mandel och nötter ljusbruna under omrörning.
Tillsätt sockerblandningen och smör, och rör om så det blandas. Häll på grädden, och låt koka ihop bara några sekunder så allt går ihop. Får det koka för länge blir nötter och mandel sega.
Låt blandningen svalna till ljummet, innan du skedar den över pannacottan. Det är såå gott med brytningen mellan den kalla, friskt syrliga och lena pannacottan, och den söta, ljumma, krispiga nötblandningen! Enjoy!








 

9 kommentarer:

  1. Det låter underbart gott! :)
    Jag funderar på att göra panacotta på kokosmjölk... och använda mig också av kokossocker! :)
    Ha en underbar tisdag!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går jättebra, det har jag också gjort. Men då använde jag den lite fetare varianten, s k "kokosgrädde" med lite drygt 20% fetthalt. Om jag minns rätt hade jag i lite vit choklad, även i den, men det är ju inte helt nödvändigt. Ha en härlig tisdag du också!

      Radera
  2. Hej Kersti! Angående fatet:
    Jag frågar henne om det är ok att jag skriver hennes mail/telefonnummer i din kommentarruta! För jag hittar inte ditt mail heller...
    Har du Facebook? Flr hin finns där och då kan man skriva meddelande till henne! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lana, hon har redan mailat mig, så vi har fått kontakt. Tyvärr har jag inte FB, jag stretar emot i det längsta. Min maiadress finns under Profilrutan om du skulle vilja maila mig direkt. Tack för din hjälp!

      Radera
  3. Vad bra! Då har ni löst det! :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Hjälp vad gott det lät och såg ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fullträff! Vi får se till att reprisera det i helgen!

      Radera
  5. Det där måste jag testa! Ser så himla gott ut med nöttoppingen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, Therése! Jag tror inte du blir besviken. Supergott!

      Radera