lördag 8 september 2012

Glutenfria lunch- eller hamburgerbröd




De senaste dagarna och ytterligare någon dag huserar matmässan Mitt Kök i Göteborg. Lyckostar ni som varit där och kunnat provsmaka alla godsaker och ta del av alla kulinariska upptåg! Det är alltid spännande att se vilka som vinner Matbloggspriserna. Årets Matbloggspristagare blev Öhmans Mat & Vin, Bake My Day, Det Gröna Skafferiet och Smaskens, och juryns motiveringar kan ni läsa här. Folkets val blev Matplatsen. Massor med grattis till er allihop!!!

Här hemma har det bakats och kokats äppelmos i stället för att förlusta sig bland kockar och matnördar. Jag har gjort ett antal försök att få till goda, glutenfria hamburgerbröd. Med tvivelaktigt resultat måste erkännas. Här är ett av försöken. Jag ska kanske jobba vidare på det, men även i sin nuvarande tappning är bröden helt okej ex vis till en mättande lunchmacka eller till hamburgare. Receptet på hamburgarna får du en annan dag. Första gången gjorde jag åtta bröd och strösslade med pinjenötter, men de blev gigantiska, så andra gågen gjorde jag tio bröd i stället och strösslade med pumpafrön.


50 g färsk jäst
2 dl vatten
2 dl valfri yoghurt - jag använde Alpros naturella sojayoghurt
1 tsk honung - mest för jäsningens skull
1 stort ägg
½ dl PO-fiber
2 dl durramjöl
6 dl rårismjöl
2 msk malda psylliumfröskal/husk
½ tsk salt
1 tsk bikarbonat

yoghurt eller uppvispat ägg till pensling, samt pinjenötter eller andra trevliga frön/nötter att strö över

Ljumma vatten och yoghurt till knapp fingervärme. Lös jästen i lite av blandningen, och tillsätt sedan resten, honung och ägg samt PO-fiber.
Blanda mjölsorterna med husk, salt och bikarbonat, och tillsätt det medan maskinen är igång.
Arbeta degen väl, minst 10 minuter, täck över med bakduk och låt jäsa 20 - 30 minuter.
Arbeta igenom degen igen, och forma sedan 10 bullar på bakpapprad plåt.
Jämna till ytan med lätt mjölade eller oljade fingrar. Täck över med bakduk och låt jäsa ca 20 minuter till.
Grädda bullarna i ca 220 graders ugnsvärme. Mina blev klara på 13 minuter.
Låt svalna på galler övertäckta med bakduk, eller utan bakduk om du vill ha en krispigare yta.







4 kommentarer:

  1. Hej Kersti!
    Jag har två multifödesallergiska barn och läser din blogg.
    Jag letar efter några groddade saker som du beskrev häromdagen. Vad var det för något och var får jag tag på det? Vet du vad jag menar...? Till veckan ska min sambo till stockholm och har du något bra tips om var man kan handla allergivänlig mat? Vi känner till Goodstore och saltå kvarn butiken, kanske har fler tips?!
    Bloggar även själv på www.kokasoppapaenspik.blogspot.com

    Hälsningar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Vad roligt att du läser min blogg! Hoppas kunna vara till hjälp för dig. Det måste vara torkade linfrögroddar du menar. Dem brukar jag köpa på hälsokostbutiken Lifeland vid Odenplan, och likaså näringspulvret av samma märke. Lifeland har mycket bra produkter. En favorit är också Pierias livs i Hötorgshallen som har jättemycket olika mjölsorter, frön, linser, torkad frukt m m. Även hälsokostbutiken i PUB-huset är välsorterad. Blueberry och Gryningen förstås och även Götgatsbackens hälsokost. I listan över butiker i högerspalten i min blogg hittar du adresrna. Stort lycka till!!

      Radera
  2. Tack Kersti för bra tips!
    Då har vi några nya ställen att kolla upp. Vi som bor på vischan får passa på helt enkelt att leta upp nya bra produkter när vi kommer till stora staden. Hälsningar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde ju säga att det ju går att beställa hem det mesta från nätet. Extra bra för oss lantisar. Jag köper en hel del från olika webbutiker, och du hittar en del av mina favoriter i högerfältet på bloggen. Sen är det förstås alltid kul att botanisera i "riktiga" affärer, och det får man ju passa på och göra när man tar sig en utflykt till storstaden.

      Radera