söndag 27 maj 2012

Kalvfärsbullar à la Sverker



Allra först ett stort grattis till Loreen, som tog hem hela segern i Melodifestivalen i natt! Joodå, jag satt också och tittade, och hejade förstås på Loreen,  men de ryska babusjkorna var ändå mina absoluta favoriter. Tantpower när den är som allra bäst! Och det var uppenbarligen fler som älskade dem!

Idag är det Mors Dag, en solig och strålande sådan, och jag hoppas så innerligt att alla mödrar ska få känna sig lite extra omhuldade och viktiga idag, hur än livet i övrigt ter sig. För utan mödrar skulle jorden inte snurra särskilt länge, det är ett som är säkert! Själv har jag ingen aning som vad som väntar mig. Jag har fått god frukost på sängen av maken, och sedan har jag bara fått "order" av döttrarna att infinna mig lunchhungrig vid en viss tidpunkt och på en speciell plats. Spännande! Vad det blir att äta kanske jag får anledning att återkomma till, men här på bloggen bjuds det idag på riktigt goda kalvfärsbullar.

Känner ni Sverker? Inte? Kära nån, hur har ni kunnat missa Sveriges klokaste, manligaste, stiligaste, smartaste - för att inte tala om ödmjukaste - västgötaspets? Sverker bor med sin husse Bertil i mörkaste Småland, utanför Tranås närmare bestämt, och han har en alldeles egen blogg. Jag älskar Sverkers blogg, och kikar in hos honom så gott som dagligen. Jaja, jag misstänker förstås att Sverkers husse har en eller annan tass med i spelet, men det gör inget. Hela bloggen är skriven ur Sverkers perspektiv och utstrålar Sverkerpondus.

Sverker delar dagligen med sig av kloka ord, klurigheter, och filosofiska funderingar kring livet, alltifrån sorgen efter farfar, som nyligen dog 97 år gammal, till glädjen över samvaron med bästa hundvännen Egon, som också dog bara för några dagar sedan, 15 människoår gammal. Han ger sig in i storpolitiken och har synpunkter på franska presidentvalet, och han surar - med all rätt - över att ha blivit brädad av lillmatte Agnes fula katt i Toulouse. Sverker är alltid hungrig, och får alltid för lite mat. Ofta får han bara fördiska efter husse som goffar i sig desto mer. Men hallå, så himla orättvist, Sverker! Här får du i alla fall ett gäng riktigt goda köttbullar som jag har tillägnat dig, och nåde husse om han inte låter dig få åtminstone några köttbullar alldeles själv, inte bara fördisk! Jag är ledsen över att du inte hann bjuda Egon på en köttbulle som jag hade hoppats, och jag förstår att det blir ett stort och tomt hål efter honom. Tänk så många trevliga hyss ni hann med tillsammans!


500 g kalvfärs
1 dl havregryn - gärna Saltå Kvarns ekologiska
1 dl laktosfri vispgrädde - eller någon alternativ grädde
1 stort ägg
1 stor, riven eller pressad vitlöksklyfta
1 liten palsternacka, ca 40 g
1 msk grov, stark senap
ca 1½ tsk salt
svartpeppar från kvarn
smör/olja/ghi till stekning

1½ dl grädde
1½ dl mjölk
1 msk kantarellfond
maizenaredning eller annan valfri redning

Blanda havregryn, grädde och ägg i en rymlig skål, och låt stå och svälla 10 minuter.
Skala och finriv palsternackan, och tillsätt den och övriga ingredienser.
Rör till en smidig färs, och forma stora köttbullar eller lite mindre biffar av smeten.
Stek bullarna/biffarna gyllenbruna runtom i matfettet.
Häll på grädde/mjölk och fond, och låt bullarna bli genomstekta, ca 6 - 8 minuter.
Smaka av såsen, krydda ev ytterligare med salt, peppar eller fond, och red av till önskad konsistens.
Servera bullarna med valfria tillbehör, gärna kokt potatis, eller ett gott potatismos, lättkokta grönsaker, sallad och kanske någon god chutney.






4 kommentarer:

  1. Jag ber att få tacka så hemskt mycket. Tänk att få köttbullar uppkallade efter sig. Fastän välförtjänt, så känner jag mig hedrad.
    Jag återkommer när vi har bjudet min resursfamilj på dessa läckerheter.
    Tack igen
    Sverker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förstås glad över att DU blev glad och hedrad, det är du som sagt värd! Hoppas att du ska tycka om köttbullarna, och att de även ska falla husse och din resursfamilj i smaken.

      Radera
  2. Ja, grattis till allas vår Loreen - hur kan man inte känna en patriotisk glädje varje gång hennes namn nämns och Eurovision får sig en tanke? Min lycka är av gigantiska proportioner! Och den där Sverker skulle jag vilja träffa - har ju en mormor i Tranås så jag känner mig nästan besläktad med honom! Är säker på att han är överlycklig över att få en helt egen köttbullsrätt - det skulle min hund vara :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det kul att Loreen vann, och att de "ryska gummorna" också fick många röster! Heja, heja!
      Men Alexandra, du får väl ta och hälsa på hos Sverker också, nästa gång du besöker mormor i Tranås! Han blir nog glad över besök - i synnerhet om du har någon godbit med dig, för det är han vääääääldigt svag för. Din hund får ta åt sig av mina köttbullar också. Men han kanske är vegetarian som du??

      Radera