torsdag 2 juni 2011

Vårligt rabarbermarinerad kycklingfilé med kokosgrädde

Att marinera i rabarber verkar kanske inte riktigt klokt, men jag fick idén när jag såg ett recept där man skulle marinera i hallon. Varför inte rabarber, när det nu växer alldeles utanför dörren? Faktum är att kycklingen blev väldigt saftig och god, med en läcker, sötsyrlig smak. Den kan säkert göras med vanlig grädde också om man föredrar det. Eftersom rabarbern släpper en del vätska behövs det lite maizenamjöl i såsen. Jag rörde ned det i själva såsen, men du kan också vända rabarbern i mjölet. Pressad potatis och en sallad är gott till, liksom sparris. Jag hade ingen färsk sparris hemma, så det fick bli på burk.

4 stora, fina kycklingfiléer à 150 - 175 g

Marinad:
125 g rabarber
½ dl vatten
½ dl ljus soja
1/4 dl rapsolja
1/4 dl flytande honung
1 vitlöksklyfta

150 g rabarber
1 förpackning kokosgrädde, 200 ml
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk maizenamjöl
1 tsk salt
1 tsk kokossocker
1 tsk röd currypasta

Putsa kycklingfiléerna och lägg dem i en trång form.
Skär rabarbern i mindre bitar, och mixa ihop alla ingredienser till marinaden. Det blir som en tjock röra.
Bred marinaden på och runtom kycklingen, och täck över. Ställ i kyl över natten.
Vänd gärna kycklingen någon gång om du har tillfälle.
Ta ut kycklingen, och torka av den noga med hushållspapper.
Hetta upp en stek- eller grillpanna, och pensla lätt med olja.
Låt kycklingen snabbt få färg på båda sidor, och flytta över till en ugnsfast form.
Skiva rabarbern tunt och lägg på och runtom kycklingen.
Vispa ihop kokosgrädden med pressad vitlök, maizena, salt, socker och currypasta, och bred på och runtom kycklingen.
Grädda i ugnen på 150 grader tills innertemperaturen visar 70 grader.
Ös gärna några gånger under tiden.











4 kommentarer:

  1. Ja, inte sant? Jag lovar att det är betydligt godare än det låter!

    SvaraRadera
  2. Häftig idé! Måste prova marinaden på ett par soajspett. Låter faktiskt riktigt gott :)

    SvaraRadera
  3. Hej Anna "Matglad"! Så roligt att du tittade in hos mig! Ja, det blir faktiskt mycket godare än det låter. Kycklingen blev härligt mör och syrligt fräsch i smaken. Om det funkar på sojaspett vågar jag inte uttala mig om, men det borde det väl göra.
    Välkommen tillbaka! Du har en härlig blogg själv! Önskar dig en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera