söndag 5 juni 2011

Gumröra på mitt sätt



Gubbröra är ju en klassiker, som ofta bjuds till nattamat eller som förrätt på kavring eller annat grovt bröd. Den brukar innehålla ägg, lök och kaviar bl a. Gumröra är inte lika känd, men brukar ofta innehålla någon form av lax. Här har jag gjort min egen variant av denna läckerhet. Den grekiska/turkiska yoghurten kan bytas mot sojayoghurt för ett mjölkfritt alternativ. Jag knorrade till min röra med Singökrydda från The Spice Tree, men du kan också välja någon annan fiskkrydda.

Servera röran som nämnts ovan, eller i små portionsskålar. Du kan också fylla små crepes med den. Eller servera gumröran i ursköljda äggskal om du vill vara extra piffig och inte drar dig för lite pillergöra. Om du rör ned några blötlagda, smälta gelatinblad i röran, kan du också lägga den på mixat, grovt bröd och göra en laxtårta. Varför inte bjuda på det i morgon på Nationaldagen? Eller till midsommar? Eller en alldeles vanlig sommardag.


½ rödlök
1 vitlöksklyfta
2 hårdkokta, kalla ägg
2 dl grekisk eller turkisk yoghurt
1 msk Dijonnaise
½ knippe dill
75 g kallrökt lax - jag var bekväm och tog färdigtärnad s k pastalax
1 tsk fiskkrydda, Singökrydda
½ msk limesaft
salt, svartpeppar

Garnering: dillvippor, lime- eller citronklyftor

Hacka lök och vitlök riktigt fint. Hacka också äggen och dillen.
Blanda ihop yoghurt, Dijonnaise, dill, limesaft och fiskkrydda, och rör ned laxen, löken och äggen. Smaka av röran med salt och nymald svartpeppar.
Servera på grovt bröd eller i små skålar.
Dekorera med dillvippor och lime- eller citronklyftor








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar