torsdag 16 juni 2011

Ingefärsmarinerade morötter med honung och mandelolja



Det här är en riktig IFD-rätt. Morötter har väldigt högt antiinflammatoriskt värde, liksom mandelolja och ingefära, så i kombination blir de rena hälsokuren. De är goda som tillbehör till kött eller fisk, och passar även bra på en buffé. Extra festliga blir de förstås då med små hela minimorötter, men jag tog vanliga stora och skar i sneda skivor.

500 g morötter
vatten + 1 msk buljongpulver (jag tog Renée Voltaires lantbuljong)

1½ msk färsk ingefärssaft
½ msk flytande honung
½ dl mandelolja
saft av en ½ lime
hackad timjan
vitlökssalt

Skala och skär morötterna i lagom stora bitar, och koka dem nätt och jämnt mjuka i vatten + buljongpulver.
Vispa under tiden ihop marinaden.
Riv ingefäran fint - kanske 60 - 70 g - och krama saften ur rivet.
Vispa ihop med honung, limesaft, mandelolja och några kvarnvarv med vitlökssaltet.
Häll av morötterna, och vänd ned dem varma i ingefärsmarinaden. Låt svalna.
Vänd ned hackad timjan.






2 kommentarer:

  1. åhå, det här kanske jag ska ta och testa idag! är det sån mandelolja man köper på apoteket?

    SvaraRadera
  2. Hej Lovisa!
    Har tyvärr inte haft möjlighet att svara dig tidigare, har haft fullt upp med annat. Nej, det är inte den mandelolja man köper på apoteket. Jag köper min sötmandelolja på ICA, men förutsätter att även Coop och Hemköp har den. Märket heter Chalice. Hoppas du hittar den. Ha det bra!

    SvaraRadera