söndag 17 april 2011

Marinerade lammkotletter


Lamm är hur gott som helst. Här har jag marinerat lammkotletter i en smakrik marinad, och sedan grillat dem i het stek/grillpanna innan de fick steka klart i ugnen. Väldigt enkelt. Vad man serverar till är en smaksak. En krämig potatisgratäng är alltid gott. Vi åt en rödbetssallad med spenat och halloumi till.
Det fina lammet kommer från Örby gård här i Rasbo.

4 stora. fina lammkotletter

3/4 dl olivolja
1/4 dl soja - jag tog glutenfri Tamari
2 msk osötad tomatpuré
1 msk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk mald rosmarinkrydda

Vispa ihop alla ingredienser till marinaden, och lägg i kotletterna. Du kan antingen använda ett lite trängre kärl, eller ta dubbla plastpåsar. Lägg i kylskåpet att marinera minst 3 timmar, gärna längre. Kan ligga över natten också.
Ta ut köttet en halvtimme innan det är dags att steka, så det hinner bli rumstempererat.
Torka av det. Pensla en stek- eller grillpanna med lite olja, och låt köttet få fin färg på båda sidor.
Lägg över i en ugnsfast form, och efterstek i ugnen ca 7 - 10 minuter, beroende på hur rosa du föredrar köttet.

PS Det var absolut omöjligt att få till en bra bild på rosmarinkryddan - hur jag än försökte -  men jag tog ändå med den för att visa förpackningen. DS





2 kommentarer:

  1. MUMS! Vad gott det ser ut. Hoppas att jag har turen att få smaka det någon gång. Om inte så får jag väl laga det själv :)

    Ha en fin dag och tack för i helgen!

    SvaraRadera
  2. Oj, nu råkade jag välja anonym, men inlägget ovan var i varje fall mitt :)

    SvaraRadera