måndag 5 mars 2012

Orientkryddad vegogryta med Herrgårdsgrönsaker och kikärtor



Plötsligt hade jag ju både en påse tinade Herrgårdsgrönsaker och en påse tinade kikärtor som jag måste använda! De fick nämligen, liksom tidigare hallonen och broccolin, tjänstgöra som ispåsar på min svullna kind efter käkoperationen. Visst är det praktiskt när saker kan få flera användningsområden!

Tja, det var bara att ställa sig vid spisen, och resultatet ser ni här. En riktigt god, kryddstark, helt vegetarisk gryta, som passar bra just idag när det är måndag. Den är f ö god hela veckan om det skulle bli några rester över. Ät den med råris, rismix, quinoa, canihua, couscous eller bulgur.

Ha en finfin måndag, och en härlig vecka! Snart är det vår!

750 g frysta, men tinade Herrgårdsgrönsaker
450 g frysta, men tinade kikärtor - eller motsvarande mängd färdigkokta på burk eller tetra
4 - 5 vitlöksklyftor

1 tsk mald ingefära
1 tsk gurkmeja
½ tsk mald koriander
½ tsk mald spiskummin
1 krm chilipulver
1 krm malda nejlikor
1 krm mald pomerans
1 krm rent vitlökspulver - inte salt alltså

4 dl havregrädde 13 %, eller annan valfri grädde
1 msk lantbuljongpulver
salt
olja till stekning - jag tog kokosolja

Börja med att blanda ihop alla kryddor till en mix. Skala vitlöken och dela den på längden i några bitar..
Hetta upp oljan, och fräs runt kryddorna under omrörning någon minut, så att smak och doft utvecklas.
Lägg i Herrgårdsgrönsakerna och vitlöken, och fräs runt någom minut under fortsatt omrörning.
Häll i grädde och buljongpulver, och låt småkoka under lock tills grönsakerna är så mjuka som du vill ha dem, 5 - 8 minuter.
Smaka av med salt, och häll slutligen i kikärtorna. Låt allt bli genomvarmt, och servera med valfritt tillbehör.






En härlig kryddmix, som du gärna kan göra dubbel, tredubbel eller fyrdubbel sats av när du ändå är i farten. Den kan användas till andra vegogrytor eller fiskgrytor/kycklinggrytor också.




2 kommentarer:

  1. Hade hellre velat se bilder med påsarna på kinden ;-) Hoppas du mår bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maja! Nu hittade jag din kommentar, som av outgrundlig anledning hamnat bland skräpposten! Vet du, jag tycker du ska vara glad som slapp se mig! Nu har jag i alla fall återtagit vanlig färg och ansiktsform, tackochlov! Tack för omtanken!

      Radera