måndag 13 juni 2011

Kylningstips i sommartider



Nu börjar det dra ihop sig! På lördag gifter sig dotter Josefin med sin älskade Anders, och det är en hel del att stå i för oss alla. Det innebär att det nog inte kommer att bli så mycket innovativ matlagning här i huset den här veckan. Jag ska i stället försöka åstadkomma bröllopstårtor och lite annat smått och gott.

Men ett litet tips kan jag dela med mig av. Häromdagen gjorde jag en jättesats köttfärssås att ha på lut i frysen till väntade gäster. Eftersom vi närmast haft tropisk värme den senaste veckan visste jag inte riktigt hur jag skulle kyla ned köttfärsen snabbt nog, men kom på att jag hade ett gäng frysklampar i frysen.
Jag spolade alltså vatten i diskhon - så kallt det bara gick - och la i frysklamparna, som jag bytte ett par gånger. Sen rörde jag förstås runt i köttfärssåsen ofta. Det gick förvånansvärt fort att få den så kall att jag kunde ställa in den i kylen för fortsatt kylning.
Har man mycket istärningar i frysen kan man ju ta det. Det viktiga är att maten kyls snabbt så inte bacilluskerna frodas i sommarvärmen. 


3 kommentarer:

  1. Gammaldags kyltips.
    Från förr i värden när man t ex kokade pölsa i stora syltgrytan. När pölsan var färdigkokt öste man upp den på tallrikar, fat, småskålar och lät svalna så den inte skulle stå länge och hålla sig i farliga 38° i mitten av grytan.

    Lycka till med bröllopstårtan!

    SvaraRadera
  2. Tack Catarina! Det blir ingen traditionell våningstårta utan en massa mindre tårtor, men det kräver sin kvinna det också! Det kruxiga är just förvaringen. Tja, man klarade sig ju förr i världen också, men nog låter det omständligt att ösa upp allt i småpytsar!

    SvaraRadera
  3. Jag önskar dig, brudparet och hela din familj en riktigt lycklig och underbar bröllopsdag.

    SvaraRadera