onsdag 1 juni 2011

Första sommardagen

Var glad min själ åt vad du har
Nu har du hundra sommardar
Och detta är den första
När solens lopp till ända tar
Då har du nittionio kvar
Och någon blir den största
Giv noga akt på var du står
I morgon blir med ens igår
Det går så fort att vandra
Lägg märke till att vad du får
Är hundra sommardar per år
I morgon är den andra!



För många år sedan läste jag den här lilla dikten, signerad av Alf Henriksson, som har skrivit så många kloka och tänkvärda dikter. Den fastnade, och varje första juni sedan dess brukar jag tänka på den. I ett lite större perspektiv är ju hela vårt liv bara som en kort sommar!
Men just nu ligger hela sommaren - ja hela livet - framför oss. Visst är det fantastiskt! Hundra ännu oanvända sommardagar ligger framför oss! De kommer att se olika ut för oss, och jag är medveten om att sommaren för många varken kommer att innebära glädje, ledighet eller frihet. För många kommer den också att innebära svårigheter av olika slag. Den kanske kommer att innehålla kamp mot sjukdomar, missbruk och beroende. Den kanske kommer att innefatta oförutsedda olyckor, för mycket arbete, ensamhet, övergivenhet och brustna relationer, besvikelser och ouppfyllda drömmar.

Men jag skulle så innerligt hoppas att du får en fin sommar, full av det som just du behöver allra mest! Kanske en mix av umgänge och gemenskap med familjen och gamla vänner, och nya spännande bekantskaper, vila och avkoppling varvat med påfyllnad av nya, spännande upplevelser och intryck, sköna "baravarastunder" omväxlande med nya kunskaper, lärdomar och erfarenheter. Allting blir inte alltid som man tänkt sig, men jag hoppas att det ska bli gott nog!

För min egen del ser jag framförallt fram emot dotter Josefins junibröllop med massor av tillresande släkt och vänner. Det blir nog min största sommardag! Sen hoppas jag på en sommarresa till bästa vännerna i Luleå, traditionsenligt teaterbesök hos fantastiska Västanå Teater i Sunne - i år med föreställningen Gösta Berlings saga - och lika traditionsenlig grillning hos goda vänner i närheten. Däremellan hoppas jag kunna ligga på rygg i gräset och stirra upp i himlen på ulltussiga sommarmoln, sitta i trädgården och äta hemgjord jordgubbsglass, vicka på mina nylackerade sommartår och förundrat titta på myrorna som har sina upptrampade stigar och visst aldrig unnar sig någon vila. Joodå, jag tänker fortsätta blogga också och dela med mig av nya och gamla recept!
Hoppas du vill fortsätta att titta in hos mig!










2 kommentarer:

  1. Tack för din vackra analys av dikten – sommarens första dag. De flesta av oss lever upp under sommaren med glädje över ljusa kvällar, värme, ledighet med tid till samvaro. Stora planer och förhoppningar kanske inte blir som man hoppas, men just idag är det i alla fall hundra dagar kvar.
    Innerligt önskar jag att dina förhoppningar och planer inför sommaren skall gå i lås och bli alldeles underbara.
    Kram Cat

    SvaraRadera