fredag 3 juni 2011

Annorlunda Kronans kaka - med melonkärnor, muscovadosocker och kokt potatis



För någon vecka sedan upptäckte jag en nyhet i butikshyllan, en påse med melonkärnor, som lär vara lika nyttiga och fulla med bra fettsyror som kusinen pumpakärnor. Här har jag gjort en Kronans kaka med melonkärnor i stället för mandel. Idén är dock inte min egen. Äras den som äras bör! När jag såg att Anna på Kyrkkaffebloggen också hade upptäckt kärnorna kommenterade jag hennes inlägg, och hon i sin tur bollade tillbaka ett förslag på att byta ut mandel mot melonkärnor i nämnda kaka. Jag gick förstås genast igång på utmaningen, och här är resultatet. När jag väl lyckats trixa ut kakan ur formen visade det sig vara en både god och saftig kaka som passar både gluten- och mandelallergiker. Den kan också göras helt mjölkfri vid behov, med mjölkfritt margarin.

Servera kakan med drivor av färska bär och grädde, gärna smaksatt med en aning citroncurd eller citruslikör.

75 g melonkärnor - ca 1½ dl
50 g ljust muscovadosocker - ca 1 dl
2 ägg
1 msk vaniljsocker
150 g kokt, kall potatis - ungefär 2 st medelstora
75 g vanligt eller LF smör, alternativt mjölkfritt margarin

Smält smöret och låt svalna.
Mixa melonkärnorna fint i matberedare. Tillsätt sockret, och mixa några sekunder så det blandas.
Vispa äggen riktigt pösiga med vaniljsockret.
Riv ned potatisen, och tillsätt även melonkärnesockret.
Rör slutligen ned det smälta smöret/margarinet, och rör till en jämn smet.
Häll smeten i en mycket väl smord och bröad form - jag "bröade" med finmixade melonkärnor - gärna med löstagbar botten.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, i nedre delen av ugnen, ca 40 - 45 minuter.
Låt stå några minuter, och stjälp sedan upp kakan. Låt svalna under formen.








4 kommentarer:

  1. Hej! Hittade din blogg hos Söta saker. Tack för tipset om var man kan köpa mandelmjöl. Det ska jag genast testa. Härlig blogg du har med en massa goda recept! :)

    SvaraRadera
  2. Tack Tina, så glad jag blir!! Varmt välkommen tillbaka! Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Härligt Kjersti! Jag måste prova, jag också.
    Hälsningar från Kyrkkaffe-Anna

    SvaraRadera
  4. Kul, Anna, att du vill testa! Hoppas det blir bra för dig också! Trevlig helg!

    SvaraRadera