onsdag 31 augusti 2016

Ljummen bovetesallad med lax, spenat, bönor och ugnsbakade tomater



Tänk att det redan är sista augusti idag. Den allra sista sommardagen! Oj vad den här sommaren har gått fort! Som alltid när sommaren går mot sitt slut känner jag av det där välbekanta vemodet. Jag är en sommarmänniska, och har aldrig riktigt blivit sams med hösten och vintern, mörkret och kylan. Men jag jobbar på det! Jag försöker tänka på allt positivt som ska hända, och känna glädje över allt jag har att vara tacksam över. Och det är mycket! Så nu är det slutdeppat (i alla fall för stunden), och jag bjuder på en god och ljummen sallad där bovete spelar huvudrollen.

Bovete är en fantastisk gröda, som är förträfflig när man är glutenintolerant. Oftast används bovete i form av mjöl eller flingor till bakning respektive gröt, men de hela kornen kan också kokas och användas i stället för ris eller quinoa. De känns nästan lite som bulgur i konsistensen - något som ju inte passar oss som är glutenintoleranta dessvärre.

Bovete är både lättsmält och näringsrikt, men det behöver sköljas ordentligt i hett vatten för att få bort ämnen som annars kan ge beska. Jag blötlägger det dessutom före kokning.

Här har jag gjort en enkel, nyttig och välsmakande ljummen sallad med just kokt bovete, lax, spenat, bönor och ugnsbakade tomater. På det här sättet räcker en bit lax på 150 g gott och väl till två personer. Bönor och spenat hämtade jag i trädgårdslandet, liksom salladen, laxen i frysdisken, och tomaterna - som jag ugnsbakat och lagt in i citronolivolja - i kylen.

Föredrar du vegetariskt eller vego hoppar du över laxen och ersätter förslagsvis med frästa champinjoner, halloumi eller tofu. Smaklig spis alla och ta vara på sensommarsolstrålarna!

1 1/4 dl helt bovete
2½ dl vatten till kokning
2 tsk grönsaksbuljongpulver

150 g lax
någon god kryddblandning till fisk
lite salt om kryddblandningen inte innehåller salt

40 g färsk spenat eller mangold
75 g förvällda harricots verts
50 g ugnsbakade tomater + lite av den kryddiga oljan

några fina salladsblad

Lägg bovetet i en rostfri eller annan värmetålig skål.
Koka upp rikligt med vatten och slå på bovetet. Rör om och låt stå några minuter innan du slår av vattnet och sköljer igenom ordentligt med kallt vatten. Lägg i blöt i nytt kallt vatten och låt stå några timmar.
Skölj igenom på nytt och koka i dubbla mängden vatten med tillsats av buljongpulver 15 - 20 minuter. När det kokat klart vänder du ned grovskuren spenat i det varma bovetet så att det mjuknar.. Låt svalna till ljummet.

Under tiden bovetet ligger i blöt kan du förbereda laxen.
Lägg den i en ugnsform, strö över lite salt och krydda och baka i ugnen på 100 grader till en innertemperatur av 52 grader. Låt svalna till ljummet.

Lägg upp salladsblad på ett stort fat, lägg på den ljumma boveteblandningen, blanda i lättkokta bönor av valfritt slag, och fördela laxen i bitar samt ugnstomater . Ringla gärna över lite av den kryddiga tomatoljan. Om du i stället använder soltorkade körsbärstomater på burk kan du göra en egen god dressing och blanda i.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar